Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Suat Dalakçı
Danışman: Beyhan Zabun
Özet:
Bu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinde zaman perspektifi ile akademik erteleme
arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Ayrıca lise öğrencilerinde zaman perspektifi alt
boyutlarının çeşitli demografik değişkenlere göre (cinsiyet, sınıf düzeyi, okul türü ve
sosyoekonomik düzey) değişip değişmediği incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini 2021-
2022 eğitim öğretim yılında Aksaray ili genelinde lise öğrenimine devam eden 386 lise
öğrencisi oluşturmaktadır. Bu araştırma, genel tarama modellerinden ilişkisel tarama
modeline uygun olarak düzenlenmiştir. Araştırmada verileri toplamak amacıyla araştırmacı
tarafından geliştirilen “Demografik Bilgi Formu”, bireylerin zaman perspektiflerini ölçmek
amacı ile Zimbardo ve Boyd (1999) tarafından geliştirilen “Zaman Perspektifi Envanteri” ve
öğrencilerin akademik erteleme davranışını ölçmek amacı ile Çakıcı (2003) tarafından
geliştirilen “Akademik Erteleme Ölçeği” kullanılmıştır. Zaman perspektifi ile akademik
erteleme arasındaki ilişkiyi belirlemek amacı ile Pearson Momentler Korelasyon Katsayısına
bakılmıştır. Ayrıca demografik değişkenler ile zaman perspektifi alt boyutları arasındaki
ilişkiler Bağımsız Gruplar t Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) tekniği ile analiz
edilmiştir. Verilerin analizi ve çözümlenmesi için “SPSS 26.0” programı kullanılmıştır.
Araştırma sonucuna göre, lise öğrencilerinde geçmiş olumlu ve gelecek zaman perspektifi
alt boyutları ile akademik erteleme arasında negatif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur.
Geçmiş olumsuz, şimdi hazcı ve şimdi kaderci zaman perspektifi alt boyutları ile akademik
erteleme arasında pozitif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur. Geçmiş olumlu, geçmiş
olumsuz, şimdi kaderci ve gelecek zaman perspektifi alt boyutlarının okul türü ve
sosyoekonomik düzeye göre farklılaştığı görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Zaman perspektifi, akademik erteleme, lise öğrencileri