Lise Öğrencilerinde Zaman Perspektifi ile Akademik Erteleme Arasındaki İlişkinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Suat Dalakçı

Danışman: Beyhan Zabun

Özet:

Bu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinde zaman perspektifi ile akademik erteleme

arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Ayrıca lise öğrencilerinde zaman perspektifi alt

boyutlarının çeşitli demografik değişkenlere göre (cinsiyet, sınıf düzeyi, okul türü ve

sosyoekonomik düzey) değişip değişmediği incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini 2021-

2022 eğitim öğretim yılında Aksaray ili genelinde lise öğrenimine devam eden 386 lise

öğrencisi oluşturmaktadır. Bu araştırma, genel tarama modellerinden ilişkisel tarama

modeline uygun olarak düzenlenmiştir. Araştırmada verileri toplamak amacıyla araştırmacı

tarafından geliştirilen “Demografik Bilgi Formu”, bireylerin zaman perspektiflerini ölçmek

amacı ile Zimbardo ve Boyd (1999) tarafından geliştirilen “Zaman Perspektifi Envanteri” ve

öğrencilerin akademik erteleme davranışını ölçmek amacı ile Çakıcı (2003) tarafından

geliştirilen “Akademik Erteleme Ölçeği” kullanılmıştır. Zaman perspektifi ile akademik

erteleme arasındaki ilişkiyi belirlemek amacı ile Pearson Momentler Korelasyon Katsayısına

bakılmıştır. Ayrıca demografik değişkenler ile zaman perspektifi alt boyutları arasındaki

ilişkiler Bağımsız Gruplar t Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) tekniği ile analiz

edilmiştir. Verilerin analizi ve çözümlenmesi için “SPSS 26.0” programı kullanılmıştır.

Araştırma sonucuna göre, lise öğrencilerinde geçmiş olumlu ve gelecek zaman perspektifi

alt boyutları ile akademik erteleme arasında negatif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur.

Geçmiş olumsuz, şimdi hazcı ve şimdi kaderci zaman perspektifi alt boyutları ile akademik

erteleme arasında pozitif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur. Geçmiş olumlu, geçmiş

olumsuz, şimdi kaderci ve gelecek zaman perspektifi alt boyutlarının okul türü ve

sosyoekonomik düzeye göre farklılaştığı görülmüştür.

Anahtar Kelimeler: Zaman perspektifi, akademik erteleme, lise öğrencileri