Gizli Nesne Oyunları İle Genç Yetişkinlerin Kelime Öğrenme Sürecini Eğlenceli Ve Etkili Bir Şekilde Geliştirme


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yabancı Diller Eğitimi / İngiliz Dili Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: KENAN KÖSEMEHMETOĞLU

Danışman: Paşa Tevfik Cephe

Özet:

Kelime öğrenimi, yabancı dil öğreniminin vazgeçilmez bir parçasıdır. Kelime öğreniminin etkili bir şekilde gerçekleştirilmesini hedefleyen birçok strateji vardır. Teknolojinin gelişmesiyle birlikte bilgisayarlar da bu stratejiler arasında yer almaya başlamıştır. Bu bağlamda, ne kadar etkili olduklarını bulmak için pek çok çalışmada video oyunları da kullanılmıştır. Bu çalışmada, gizli nesne oyunlarının kelime öğrenimine etkileri ve bu oyunların genç yetişkinlere kelime öğrenme deneyimlerinde eğlenceli ve etkili bir yol sağlayıp sağlamadığı araştırılmıştır. Bu amaçla, bu çalışma bir üniversite hazırlık okulundaki 56 alt orta seviye genç yetişkin öğrenciye uygulanmıştır. Bu yarı deneysel karma yöntem çalışmasında, kontrol grubundaki katılımcılar tek dilli sözlükleri kullanarak kelime listeleri yapmış ve deney grubundakiler bir gizli nesne oyunu oynamışlardır. Her iki grubun üyelerine ön test ve son test uygulanmış ve deney grubu ile yapılandırılmış bir görüşme yapılmıştır. Test sonuçları bağımsız ve bağımlı eşleştirilmiş t-testi ile analiz edilmiştir ve yapılandırılmış görüşmedeki cevaplar için bir içerik analizi yapılmıştır. Bulgular, gizli nesne oyununun kelime öğrenmeyi kolaylaştırmanın çok etkili bir yolu olduğunu ve katılımcıların çoğunluğunun bu deneyimi eğlenceli ve etkili bulduğunu göstermektedir. Bu çalışma, dil öğrenenleri gizli nesne oyunlarını oynamaya ve aynı anda eğlenceli bir şekilde kelime öğrenmeye teşvik edebilir.

Anahtar Kelimeler: kelime öğrenimi, kelime öğrenme stratejileri, video oyunları, bilgisayar oyunları, gizli nesne oyunları, kelime listeleri, sözlük kullanımı