Sanatsal yaratıcılık ve psikopatoloji ilişkisine dair toplumsal algının lisans düzeyi sanat eğitimi alan öğrencilere etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Öğrenci: FİKRET YILDIZ

Danışman: HAKİME NUR GÖKBULUT

Özet:

Bu çalışma ile lisans düzeyinde sanat eğitimi alan öğrencilerin, sanatçı kimliğine dair toplumsal yargılardan ne kadar etkilendiği ve bu toplumsal yargıların temelinde, bilimsel bir gerçeklik payı olup olmadığının araştırılması amaçlanmıştır. Bu araştırma nitel bir araştırmadır. Araştırmanın gerçekleştirilebilmesi için kaynak tarama, yazılı görüşme, sözlü görüşme ve sentez yöntemlerinden de yararlanılmıştır. Araştırmaya, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim-iş Eğitimi Anabilim Dalı'ndan 24 öğrenci ve Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi'nden 12 öğrenci katılmıştır. Araştırmada, alan yazının taranmasının sonucu elde edilen veriler, görüşme kayıtları, dokümanlar ve uzman görüşleri bir araya getirilerek elde edilen bulgular tartışmaya açılmış ve yorumlanmıştır. Çalışma sonucunda, toplum gözünde sanatçıların diğer toplum bireylerinden farklı olduğu ve sanatsal yaratıcılıkla psikolojik rahatsızlıklar arasında ilişki olduğu görüşünün toplum genelince ve bazı uzmanlarca kabul edildiği ancak lisans düzeyinde sanat eğitimi alan bireylerin bu görüşten etkilenme düzeylerinin düşük olduğu gözlemlenmiştir. Ayrıca sanatsal yaratıcılık ve psikolojik bozukluklar arasında bir ilişki olduğunu öne süren bazı araştırma sonuçlarına rastlansa da bu sonuçların çoğu uzman tarafından kabul edilmediği ve araştırmacılar arasında bu konuya dair bir görüş birliği olmadığı, sanatsal yaratıcılık ve psikopatoloji ilişkisine dair henüz net bir cevap ortaya konamadığı sonucuna varılmıştır.