Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2011
Öğrenci: FİTNAT GÜRGİL
Danışman: TURHAN ÇETİN
Özet:Bu araştırmanın amacı, ilköğretim ikinci kademede seçmeli olarak okutulan halk kültürü dersi konularının neler olduğu, bunların ilköğretim sosyal bilgiler programı ile nasıl ilişkilendirilebileceği ve ilköğretim öğrencilerinin halk kültürü dersi yaklaşımına ilişkin görüşleri arasında anlamlı bir fark olup olmadığını belirlemektir. Ülkemizde ilköğretim programlarına 2007 yılında dahil edilen 6, 7 ve 8. sınıf halk kültürü dersi ünite, kazanım ve öğrenme alanı boyutları dikkate alınarak incelenmiştir. Aynı şekilde ilköğretim 4, 5, 6 ve 7. sınıf sosyal bilgiler dersi ünite, kazanım ve öğrenme alanı boyutları dikkate alınarak incelenmiştir. İnceleme sonucunda örtüşen ünite, kazanım ve öğrenme alanları ilişkilendirerek tablolaştırılmıştır. Betimsel yöntemle gerçekleştirilen araştırmanın verileri araştırmacı tarafından geliştirilen anket formuyla elde edilmiştir. Araştırma, pilot ve asıl uygulama olmak üzere iki basamakta gerçekleştirilmiştir. Pilot uygulama Ankara ili Çankaya ilçesine bağlı Maltepe İlköğretim Okulu'nda öğrenim gören 100 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Asıl uygulama ise Ankara ili Çankaya ilçesine bağlı Anıttepe İlköğretim Okulu, Çankaya İlköğretim Okulu, Keçiören ilçesine bağlı Hacı Mustafa Tarman İlköğretim Okulu, Mamak ilçesine bağlı Şair Nedim İlköğretim Okulu, Ergenekon İlköğretim Okulu ve Oğuz Kağan İlköğretim Okullarında öğrenim gören 600 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde SPSS 18 (Statistical Package for Social Sciences) Paket Programı kullanılarak frekans (f), yüzde (%), aritmetik ortalama ( ) hesaplamaları yapılmıştır, değişkenler arasında fark olup olmadığını belirlemek amacı ile t-testi, tek yönlü varyans analizi uygulanmıştır. Araştırma sonucu, ilköğretim ikinci kademede okuyan öğrencilerin halk kültürü yaklaşımına ilişkin görüşleri arasında cinsiyet değişkenine, tatillerini geçirdikleri yer değişkenine ve Türkçe dersi akademik başarı değişkenine göre anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Literatür çalışması ve anket uygulaması sonucunda halk kültürü dersi yaklaşımına ilişkin sonuç ve önerilerde bulunulmuştur.