Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: BUKET DİLEK
Danışman: Başak Uysal
Özet:
Bu çalışmada, 6. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan etkinlikler içerisinde Türkçe
dersinin temel becerileri olan dinleme, konuşma, okuma ve yazma becerilerinin
geliştirilmesine yönelik dramatik etkinliklerin yer alma durumunu tespit etmek
amaçlanmıştır. Çalışma, 2006-2018 yılları arasında Millî Eğitim Bakanlığı tarafından
basılan 6. sınıf Türkçe öğretmen kılavuz ve ders kitapları üzerinde gerçekleştirilmiştir.
Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman analizi kullanılmıştır. 6.
sınıf Türkçe dersinde işlenmek üzere öğretmen ve öğrenciye sunulan etkinlikler
incelendiğinde araştırma sonucunda ulaşılan veriler, yaratıcı drama teknikleri çerçevesinde
hazırlanmış dramatik etkinliklerden %10,1 oranında yararlanıldığını göstermektedir.
Bulgular genel olarak incelendiğinde ders kitaplarında etkinlik önerisi olarak yaratıcı
dramanın tekniklerinden en çok dramatizasyona/ canlandırmaya yer verilirken en az
dedikodu halkası, toplu resim ve istasyon tekniklerine yer verilmiştir. Uzman mantosu,
forum tiyatro, fotoğraf karesi, donuk imge, bilinç koridoru ve iç ses tekniklerine ait
dramatik etkinliklere incelenen dört kitaptaki etkinliklerden hiçbirinde rastlanmamıştır. Bu
çalışmanın Türkçe ders kitabı hazırlayıcılarına ve alanda araştırma yapmak isteyen diğer
araştırmacılara yol gösterici olacağı düşünülmektedir.
Anahtar Kelimeler: Yaratıcı drama, yaratıcı drama teknikleri, Türkçe dersi, Türkçe ders
kitabı, 6.sınıf.