Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Dramatik Etkinlikler Üzerine Bir Değerlendirme


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BUKET DİLEK

Danışman: Başak Uysal

Özet:

Bu çalışmada, 6. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan etkinlikler içerisinde Türkçe

dersinin temel becerileri olan dinleme, konuşma, okuma ve yazma becerilerinin

geliştirilmesine yönelik dramatik etkinliklerin yer alma durumunu tespit etmek

amaçlanmıştır. Çalışma, 2006-2018 yılları arasında Millî Eğitim Bakanlığı tarafından

basılan 6. sınıf Türkçe öğretmen kılavuz ve ders kitapları üzerinde gerçekleştirilmiştir.

Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman analizi kullanılmıştır. 6.

sınıf Türkçe dersinde işlenmek üzere öğretmen ve öğrenciye sunulan etkinlikler

incelendiğinde araştırma sonucunda ulaşılan veriler, yaratıcı drama teknikleri çerçevesinde

hazırlanmış dramatik etkinliklerden %10,1 oranında yararlanıldığını göstermektedir.

Bulgular genel olarak incelendiğinde ders kitaplarında etkinlik önerisi olarak yaratıcı

dramanın tekniklerinden en çok dramatizasyona/ canlandırmaya yer verilirken en az

dedikodu halkası, toplu resim ve istasyon tekniklerine yer verilmiştir. Uzman mantosu,

forum tiyatro, fotoğraf karesi, donuk imge, bilinç koridoru ve iç ses tekniklerine ait

dramatik etkinliklere incelenen dört kitaptaki etkinliklerden hiçbirinde rastlanmamıştır. Bu

çalışmanın Türkçe ders kitabı hazırlayıcılarına ve alanda araştırma yapmak isteyen diğer

araştırmacılara yol gösterici olacağı düşünülmektedir.

Anahtar Kelimeler: Yaratıcı drama, yaratıcı drama teknikleri, Türkçe dersi, Türkçe ders

kitabı, 6.sınıf.