İlköğretim II. kademe Türkçe ders kitaplarındaki sözcük çalışmalarının yöntem-teknik ve Türkçe öğretim programındaki kazanımlar açısından incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: AYSEL SARICA

Danışman: MUAMMER NURLU

Özet:

Bu çalışma, İlköğretim 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarının sözcük çalışmaları etkinliklerini, kullanılan yöntem-teknik ve programdaki kazanımlar açısından değerlendirmeyi hedeflemektedir. Tarama modeli kullanılan çalışmanın örneklemini 6, 7 ve 8. sınıflar düzeyinde 2007-2008 eğitim-öğretim yılından itibaren kullanılan -6.Sınıflara ait Evren, Doku ve Pasifik yayınları; 7. sınıflara ait Gizem, MEB ve Pasifik yayınları; 8.sınıflara ait Bisiklet, Pasifik ve Tav yayınları- ders kitapları oluşturmaktadır. Verilerin toplanması aşamasında Türkçe Öğretim Programı ve çeşitli kaynaklar incelenmiş, genel kavramsal çerçeve çizilmiş ve konuyla ilgili bilgiler verilmiştir. Bu bilgiler ışığında, seçilen Türkçe ders kitaplarının sözcük çalışmaları, kullanılan yöntem-teknik, içerdikleri sözcükler ve karşıladıkları kazanımlar Türkçe Öğretim Programı temel alınarak incelenmiştir. İncelemeler sonucunda Türkçe ders kitaplarının çoğunda -birkaç istisna dışında- etkinliklerin programdaki kazanımlarla örtüştüğü gözlenmiştir. Ancak bazı yayınevlerinin sözcük çalışmalarını çok tekdüze hazırladığı, yöntem ve teknik çeşitliliğine yer vermediği; bir kısım yayınevlerinin ise sözcük çalışmalarının kapsamının yetersiz olduğu görülmüştür. Tüm bu incelemeler ve araştırmalar neticesinde sözcük çalışmalarının verimini artırmak için birtakım öneriler de sunulmuştur.