Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2010
Öğrenci: ŞENGÜL ÇELİKCAN
Danışman: NECDET HAYTA
Özet:Bu araştırmada, ilköğretim 6.sınıf sosyal bilgiler dersinde Elektronik Yüzyıl ünitesinin geleneksel yöntemle işlenişiyle, aktif öğretim yöntemlerinden hazırlanan bir programa göre işlenişi arasında, öğrencilerin akademik başarılarını etkileme ve bilgilerin kalıcılığını sağlama bakımından anlamlı bir fark olup olmadığını saptanmaya çalışılmıştır. Ön test-son test-kalıcılık testi karşılaştırmalı deneysel yöntemin uygulandığı araştırma, 20082009 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Ankara ili, Yenimahalle ilçesinde yürütülmüştür. Yenimahalle ilçesindeki Emniyetçiler İlköğretim Okulu 6/A sınıfı deney grubu, 6/B sınıfı ise kontrol grubu olarak yansız seçim yoluyla atanmıştır. Araştırmacı tarafından aktif öğretim yöntemlerinden hazırlanan bir program deney grubuna Elektronik Yüzyıl ünitesi çerçevesinde uygulanmıştır. Kontrol grubunda ise aynı konu sınıf ortamında geleneksel öğretim yöntemiyle işlenmiştir. Uygulamaya başlanmadan önce grupların akademik seviyelerini karşılaştırmak için ön test uygulaması yapılmıştır. Ön test sonuçlarına göre her iki grubun bir birleri arasında akademik başarı testi sonuçlarına göre anlamlı bir fark olmadığı, yani grupların bir birine denk olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Daha sonra deney grubunda aktif öğretim yöntemlerinden hazırlanan programa göre, kontrol grubunda ise geleneksel öğretim yöntemine göre ders işlenmiştir. Konun bitirilmesinden sonra son testler, bundan 14 hafta sonra da her iki gruba kalıcılık testi uygulanmıştır. Uygulamalar sonucunda elde edilen veriler SPSS programı ile analiz edilmiştir. Deney grubunun ön test puan ortalaması =4,32 iken, son test puan ortalaması ise =22,27'dir. Bu sonuca bağlı olarak aktif öğrenme yöntemlerine hazırlanan programın öğrencilerin akademik başarılarını artırdığı görülmüştür. Genel olarak araştırma sonucunda, öğrencilerin akademik başarılarını ve öğrenilenlerin kalıcılığını sağlama açısından, daha çok aktif öğrenme yöntemlerinin,öğrenci merkezli öğretimi temel alan öğretim yöntemlerinin, geleneksel öğretim yöntemine oranla daha başarılı olduğu anlaşılmıştır.