Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının ve öğretim elemanlarının intihal problemine yönelik tutum ve davranışları


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Muhammet Avaroğulları

Özet:

Bu araştırmanın amacı, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Programlarında eğitim görmekte olan öğretmen adaylarının hazırlamış oldukları ödevlerdeki intihal durumunu ve Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Programlarında ders veren öğretim elemanlarının bu intihallere ilişkin tutum ve davranışlarını belirlemektir. Bu çalışma, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Afyon Kocatepe Üniversitesi ve Uşak Üniversitesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği programlarında eğitim gören öğretmen adaylarının katılımıyla gerçekleşmiştir. Öğretmen adaylarına önce bir nicel araştırma ölçeği uygulanmış, arkasından odak grup görüşmeleri yapılmıştır. Ayrıca Sosyal Bilgiler Öğretmenliği programlarında görevli veya bu programlarda derse girme ihtimali olan diğer öğretim elemanlarından oluşan bir grup ile yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Veriler, SPSS 16.00 bilgisayar paket programı ile analiz edilmiştir. Nicel araştırma ölçeği ile elde edilen betimleyici istatistikler, t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılarak analiz edilmiştir. Tek yönlü varyans analizlerinin ardından LSD testleri uygulanmıştır. Nitel araştırma yöntemleri ile elde edilen veriler ise içerik çözümlemesi ile analiz edilmiştir. İntihalin Sosyal Bilgiler Öğretmenliği programlarında eğitim gören öğretmen adayları arasında son derece yaygın olduğu anlaşılmıştır. Öğretmen adaylarının intihale başvurma sebepleri ve başvurdukları intihal yöntemleri belirlenmiştir. Öğretim elemanların yaygın intihal olayları ile baş etmekte zorlandıkları ortaya çıkmıştır. İntihal ile mücadele konusunda üniversitelerin kurumsal bir destek sağlamadığı da anlaşılmıştır.