Yapım eklerinin öğretiminde eğitsel oyun temelli bir model önerisi: Kerkük Türkmenleri örneklemi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Öğrenci: MUHAMMED KHUDHUR

Danışman: BAŞAK UYSAL

Özet:

Bu araştırmanın amacı, Türkiye Türkçesi öğrenen Kerkük Türkmenlerine yapım eklerinin eğitsel oyunlar temelli bir model çerçevesinde öğretilmesidir. Bu amaca ulaşabilmek için nitel ve nicel araştırma yöntemlerini birlikte içeren karma yöntem kullanılmıştır. Türkçe sondan eklemeli dil ailesinden olması sebebiyle eklerin önemi aşikârdır. Yapım ekleri kelime türetme rolü bulunan ekler olduğu için, Türkçe öğrenirken kelime hazinesinin gelişmesi ve anlama düzeyinin iyileştirilmesi için üzerinde önemle durulması gereken konuların başında gelmektedir. Kerkük'te bulunan Irak uyruklu öğrencilerin Türkçe öğrenirken karşılaştıkları sorunlar ile sosyodemografik bilgileri, kişisel bilgi formu ile elde edilmiş ve bu sorunların başında gelen yapım ekleri konusunda eğitsel oyunları içeren bir uygulama süreci gerçekleştirilmiştir. Uygulama sonucunda öğrencilerin yapım eklerini öğrenme konusunda elde ettikleri ilerleme, nitel ve nicel veriler aracılığıyla ortaya konulmuştur. Bu tez; giriş, ek sistemi ve diller, eğitsel oyunlar ve dil öğretimi, yöntem, bulgular ve yorum, sonuç ve öneriler ile kaynakça bölümlerinden oluşmaktadır. Giriş bölümünde Türkmenlere Türkçe öğretiminde yapım eklerinin öğretilmesi konusunda yaşanılan sıkıntılara kısaca değinilmiş; problem durumu, ilgili araştırmalar, araştırmanın amacı ve önemi, varsayımlar, sınırlılıklar ve tanımlara yer verilmiştir. Ek Sistemi ve Diller başlığı altında Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri ve eklemeli dil yapısına değinilmiş olup belli başlı yapım ekleri konusunda bilgi verilmiştir. Eğitsel Oyunlar ve Dil Öğretimi başlığı altında eğitsel oyun temelli dil öğretimi hakkında bilgiler verilmiştir. Bulgular ve Yorum bölümünde yapılan uygulama ve başarı testlerinden elde edilen bulgular nitel ve nicel eksende yorumlanmış; Sonuç ve Öneriler bölümünde ise alt problemlerden hareketle sonuç ve önerilere yer verilmiştir. Ekler bölümünde ise Ön-Son Test, Sosyodemografik Bilgi Formu, İzin Belgesi ve eğitsel oyun örneklerine yer verilmiştir.