İlköğretim matematik öğretmen adaylarının lineer cebir dersine yönelik tutumları ve alan dili becerilerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Öğrenci: PINAR AKYILDIZ

Danışman: CENGİZ ÇİNAR

Özet:

Bu çalışma ilköğretim matematik öğretmen adaylarının lineer cebir dersine yönelik tutumlarının ve alan dili becerilerinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2012-2013 eğitim-öğretim yılında İç Anadolu Bölgesi?nde bulunan üç devlet üniversitesinde öğrenim gören, ilköğretim matematik öğretmenliği bölümünde lineer cebir dersi almış, 2, 3 ve 4. sınıftaki 442 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma tarama modelindedir ve ölçme aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen Lineer Cebir Kavramları Başarı Testi ve Lineer Cebir Dersine Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Ölçek ve testten elde edilen veriler SPSS paket programına girilmiş ve verilerin analiz aşamasında t-testi, tek faktörlü varyans analizi (ANOVA) ve korelâsyon analizi yapılmıştır. Analizler sonucu ortaya çıkan bulgular incelendiğinde ilköğretim matematik öğretmen adaylarının lineer cebir dersine yönelik tutumları ve becerileri, adaylara ait cinsiyet, öğretim şekli ve çalışma değişkenlerine göre anlamlı bir fark göstermemiştir. Ancak sınıf düzeyi ve yaş değişkenlerine göre anlamlı farklar göstermiştir. Bulgulara göre, 2. sınıfta öğrenim gören veya 17-19 yaş aralığındaki öğrencilerin lineer cebir dersine yönelik tutumları diğer katılımcılara göre daha olumlu, lineer cebir dersi kavramlarını öğrenme başarıları da daha yüksektir. Öğretmen adaylarının lineer cebir dersine yönelik tutumları mezun olunan ortaöğretim kurumu değişkenine göre anlamlı fark göstermezken, lineer cebir dersi kavramlarını öğrenme başarıları anlamlı fark göstermiştir. Öğretmen adaylarının genel olarak lineer cebir dersine yönelik tutumlarının olumsuz, lineer cebir kavramlarını öğrenme başarılarının düşük olduğu tespit edilmiştir.