Üniversitelerin lisans eğitimi veren grafik bölümlerindeki 4. sınıf öğrencilerinin afiş tasarımlarının nicel olarak değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Gözde Kemeröz

Özet:

Bu araştırma, grafik eğitimi alan son sınıf lisans öğrencilerinin yapmış oldukları afiş tasarımlarını değerlendirmeyi amaçlamaktadır. 12 kişilik öğrenci grubunun yaptığı 36 adet afiş tasarımı, tasarım ilke ve elemanlarının kullanımı açısından grafik alanında uzman 30 kişi tarafından, afiş tasarımlarının işlevselliği, özgünlüğü, mesaj iletimi gibi konular açısından da 30 kişilik hedef kitle grubu tarafından değerlendirilmektedir. Araştırma kapsamında değerlendirilen afiş tasarımlarına ait verilerin analizleri, araştırma yöntemlerine uygun olarak yapılmış ve yorumlanmıştır. Araştırma bulgularında uzman kişilerin değerlendirmelerine bakıldığında; grafikerler ve alan mezunlarının oluşturduğu grubun afiş tasarımlarını tasarım ilke ve elemanları açısından öğretim elemanlarının oluşturduğu gruba göre daha başarılı buldukları görülmüştür. Uzman grubunun genel değerlendirmesine bakıldığında ise diğer ilke ve elemanların kullanımına oranla en düşük başarıya sahip olan elemanın Nokta elemanı olduğu görülmüştür. Hedef kitle görüşlerine bakıldığında; kadın katılımcılar, erkek katılımcılara oranla afiş tasarımlarındaki tipografiyi ve yazı- görsel uyumluluğunu daha başarılı bulmuşlardır. Hedef kitlenin genel görüşlerine bakıldığında ise afiş tasarımlarının özgünlüğü ve bilgilendirici açılarından en düşük başarı oranına sahip oldukları sonucu ortaya çıkmıştır.