İNGİLİZCE ÖĞRETİMİNDE DRAMA YÖNTEMİNİN UYGULANMASINDA ÖĞRETMENLERİN YAŞADIKLARI ZORLUKLAR


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TUĞBA ÇETİNKAYA

Danışman: Murat Karabulut

Özet:

Yabancı dil öğretiminde birçok yöntem kullanılmış ancak karşılaşılan güçlükler geçmişten günümüze devam etmiştir. Zaman geçtikçe klasik öğretme metodları yerini daha çok çağdaş yöntemlere bırakmıştır. Yabancı dil öğretiminde o dili yaşayarak öğrenme esas olduğu gibi dersi sevdirmek de çok önemlidir. Dolayısıyla günümüzde öğrenciyi o yaşantıyı sağlayacak olan çağdaş yöntemlerden biri drama yolu ile öğretimdir. Drama; öğrencilere dramatizasyon, doğaçlama ve rol oynama gibi teknikler ile öğretilmesi hedeflenen kazanımı kurgulamayı sağlar. Böylelikle öğrenci dili kullanma imkânı bulur ve zihinde kalıcılığı artar. Öğrenciyi aktif kılarak hem derse karşı motive eder hem de dil öğrenimine karşı olan önyargıları ortadan kaldırır. Fakat bu yöntemi devlet okullarında başarılı bir şekilde öğretmenlerimizin uygulayabilmeleri için sınıf içi düzenlemeler, öğretmen-öğrenci ilişkisi, yeterli ders süresi ve rahat bir öğrenim ortamı gibi etkenlerin de göz önünde bulundurulması gerekmektedir. Bu açıdan, yapılan bu çalışmada Batman ilinin Beşiri ilçesinde devlet okullarında görev yapan İngilizce öğretmenlerinin derslerinde bu yöntemi uygularken karşılaştıkları zorlukları ortaya koymak amaçlanmıştır. Veri toplama sürecinde MADEN (2011) tarafından geliştirilen “Drama yöntemine yönelik yaşanan sorunları belirleme” anketi kullanılarak 36 İngilizce öğretmeninin dramanın uygulanmasına ilişkin görüşleri alınmıştır. Söz konusu ölçeğin kullanımına dair yazılı ve sözlü izin alınmıştır. Ayrıca öğretmenlerin cinsiyeti, yaşı, mezun oldukları bölüm, hangi kademede öğretmenlik yaptıkları ve drama eğitimi alıp almadıkları drama değişkenleri olarak belirlenmiştir. Elde edilen verilerin analizinde SPSS 23 programı kullanılmış ve gerekli görülen analiz yöntemleri (ki-kare testi) uygulanmıştır. Sonuçlar, literatür taraması yoluyla ve elde edilen analiz bulguları doğrultusunda yorumlanmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgulara göre araştırmaya katılan İngilizce öğretmenlerinin kalabalık sınıf ortamı, öğrencilerin dramaya karşı çekingenliği ve not kaygısı, yetersiz drama malzemeleri, sınırlı ders süresi ve okul idaresinin destek olmaması konularında daha çok ortak sorunlar yaşamakta oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Bulgularda sorunlara dayalı geliştirilen önerilerin İngilizce öğretmenleri ve ilgililere yararlı olacağı düşünülmektedir..

Anahtar Kelimeler :Yabancı Dil Öğretimi, Drama Yöntemi, Öğretmen Görüşleri, Zorluklar