Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2007
Öğrenci: AZAT AGAHANOV
Danışman: BAHAR ÖZYÖRÜK
Özet:Firmalar, hızla gelisen ve çetin rekabet ortamında ayakta kalabilmek, rakiplerle rekabet edebilmek ve pazar paylarını genisletebilmek için tedarik zinciri sistemlerini ve bununla ilgili model türlerini bilimsel olarak incelemek, tasarlamak, uygulamak ve sürekli olarak gelistirmek durumundadırlar. Bugüne kadar gelistirilen analitik ve sayısal modeller tedarik zincirini bir bütün olarak ele almakta yetersiz kalmıstır. 1996 yılında Tedarik Zinciri Konseyi tedarik zinciri yönetimi için endüstriler arası standart olarak Tedarik Zinciri İsletim Referans Modelini (SCOR) gelistirdi. Tedarik zinciri süreçlerin tanımlanması, ölçülmesi ve sürekli olarak gelistirilmesi temeline dayanan SCOR modeli, tedarik zincirini bir bütün olarak dikkate alarak yöneticilere tedarik zinciri yönetimindeki karmasıklık ile bas etmesine ve stratejik düzeydeki kararları almasına olanak saglamaktadır. SCOR modeli gelecek nesil tedarik zinciri yönetimini olanaklı hale getirecek endüstri standardı olmaya aday bir modeldir. SCOR modeli yönetim süreçlerinin standart bir tanımı, standart süreçler arası iliskilerin bir çerçevesini, süreç performansı ölçümü için standart metrikleri, sınıfında en iyi performansı gelistirecek yönetimsel uygulamaları ve yazılım özellikleri ve islevselligi için standart bir düzenlemeyi içermektedir. SCOR modelinin bu içerigi diger tedarik zinciri modellerinden farklı kılmaktadır. Sürekli gelistirilmekte olan zengin özelliklerinden, hizmet ve üretim sistemlerinde sektör ayrımı olmaksızın kullanımında sagladıgı yararlardan dolayı gün geçtikçe kullanımı ve önemi artmaktadır. Bu çalısmada, SCOR modeli Versiyon 8.0 ait planlama ve tasarım araçlar ve uygulama örneklerini içerecek sekilde tüm detayları ile incelenmistir. SCORcard uygulamasında, elektronik esya üretiminde dünyada önemli pazar payına sahip firmanın SCOR metrikleri kullanılarak performansı ölçülerek içinde bulundugu 15 sektörel firma ile kıyaslanmıstır. Sonuç olarak gelecek dönemlere ait stratejik rekabet ihtiyaçları belirlenmistir.