Okul öncesi öğretmenlerinin çevre etiği farkındalıkları ve çevre sorunlarına yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HİDAYET KARAEVLİ

Danışman: Serap Demiriz

Özet:

Bu araştırma, okul öncesi öğretmenlerinin çevre etiği farkındalıklarını ve çevre sorunlarına yönelik tutumları arasındaki ilişkiyi ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda öğretmenlerin çevre etiği farkındalıklarının ve çevre sorunlarına yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğine bakılmıştır. Araştırma nicel olup ilişkisel tarama deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2017-2018 eğitim öğretim yılında Adana ili merkez ilçelerinde bulunan resmi anaokulu ve ilköğretim anasınıflarında görev yapan 320 okul öncesi öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama araçları olarak ‘Demografik Bilgi Formu’, ‘Çevre Etiği Farkındalık Ölçeği’ ve ‘ Çevre Sorunlarına Yönelik Turum Ölçeği’ kullanılmıştır. Araştırma bulguları

vi

öğretmenelerrin çevre etiği farkındalıkları ve çevre sorunlarına yönelik tutumlarının yüksek olduğunu ortaya koymuştur. Öğretmenlerin çevre etiği farkındalıklarının cinsiyete göre anlamlı fark göstermediği, hizmet yılı, üniversitede çevre ile ilgili ders alma, hizmet içi eğitim alma, çevre ile ilgili kuruma üye olma, evcil hayvana sahip olma deneyimi gibi değişkenlere göre anlamlı fark gösterdiği saptanmıştır. Öğretmenlerin çevre sorunlarına yönelik tutumlarının ise cinsiyet, hizmet yılı, üniversitede çevre ile ilgili ders alma, hizmet içi eğitim alma, çevre ile ilgili kuruma üye olma, evcil hayvana sahip olma deneyimine göre anlamlı fark gösterdiği bulunmuştur. Öğretmenlerin çevre etiği farkındalıkları ile çevre sorunlarına yönelik tutumları arasında pozitif yönde orta düzeyde anlamlı ilişki olduğu tespit edilmiştir.

Anahtar Kelimeler: Okul öncesi öğretmenleri, Çevre etiği, Çevre problemleri.