Nusret Köymen’İn Eğitim Görüşü


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ufuk AKIN

Danışman: BEYHAN ZABUN

Özet:

Araştırmada Cumhuriyet dönemi öncesi eğitim anlayışıyla Nusret Köymen’in Cumhuriyet dönemi eğitim anlayışı sosyal, kültürel, siyasal ve ekonomik yönlerden karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Literatür tarama, doküman incelemeye dayalı yapılan bu araştırmanın verileri, Köymen’in eserleri çerçevesinde nitel veri analizi yöntemi kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, Türk eğitim tarihinde özellikle de Cumhuriyet dönemi eğitim düşüncesinin oluşumunda Köymen’in ifade ettiği “demokrasi, halk eğitimi, köycülük, çağdaşlaşma, kalkınma” gibi kavramların önemine “Demokrasiyi Kurtaralım Demokrasiyi Kurtaracak Halk Eğitimidir”, “Büyük Aydınlığa Doğru”, “Cemiyet Teşkilatlanmasında Köy ve Şehir Yahut Devletçiliğin Esasları”, “Meksika’da Köycülük”, “Türk Köyünü Yükseltme Çareleri” vb. eserlerinde dikkat çekilmiştir. Köymen’in eğitim düşüncesinin bütün olarak oluşumunda Atatürk’ün önemli bir yeri vardır. Araştırmada Köymen’in eğitim fikrini oluştururken özellikle Atatürk’ün Atatürkçü düşünce yapısının temelini oluşturan “demokrasi, halk eğitimi” gibi önemli kavramlardan yararlandığı ve eğitim düşüncesine bu bağlamda yön verdiği üzerinde durulmaktadır