Kompozisyona Yönelik Gelişimsel İyileştirici Yazma Eylemi: Aracılı Öğrenme Deneyimi Perspektifi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Murat Şükür

Danışman: İSKENDER HAKKI SARIGÖZ

Özet:

Yazma öğretiminde ürün odaklı yaklaşımlardan süreç odaklı yaklaşımlara geçildiğinden beri, öğretmenler öğrencilerin taslaklarına verilen geri bildirimlerin temel kaynağı olmuşlardır. Bu, zaman alıcı ve zahmetli bir işlem olmasına rağmen, öğretmenler öğrencilerine dönüt vermekte ısrar etmişlerdir. Ancak, öğretmen geri bildiriminin etkililiği konusunda bazı tartışmalar mevcuttur. Bu nedenle, bu araştırma, aracılıklı öğrenme deneyiminin (MLE)amaçlılık ve karşılıklılık, aşkınlık ve anlam aracılığıevrensel parametrelerine göre geliştirilen bir geri bildirim modeli olan PRWAP'ın etkilerini araştırmayı amaçlamaktadır. Katılımcı olarak, Gazi Üniversitesi İngiliz Dili Eğitimi bölümünde birinci sınıfta okuyan 51 öğretmen adayı, rastgele olmayan atamayla belirlendi ve iki deney, bir kontrol grubu olmak üzere üç gruba ayrıldı. Daha sonra, ön test olarak tüm denekler sınıf içerisinde bir sebep-sonuç denemesi yazdılar. Sekiz hafta süren uygulama aşamasında ise, deney grubu Aya PRWAP kapsamında aracılıklı öğretmen dönütü verildi. Öte yandan, deney grubu B, yazılı öğretmen geribildirimi ve bire bir konferanslar alırken, kontrol grubu ise, sadece yazılı öğretmen geribildirimine tabi tutuldu. Bu uygulamaların sonunda, öğrenciler son test olarak yine bir sebep-sonuç denemesi yazdılar ve bu denemeler araştırmacı tarafından hazırlanan rubriğe göre iki puanlayıcı tarafından puanlandı. Ayrıca, deney grubu A'da bulunan öğrencilerin aracılıklı öğretmen geribildirimi ile ilgili görüşleri ix açık uçlu sorular vasıtasıyla edinildi. Çalışmanın bulgularına gelince ise, PRWAP alan grup zaman içerisinde genel yazma becerilerini manidar bir şekilde geliştiremezken, diğer iki grup kendi içerisinde manidar gelişme göstermiştir, b) üç grup arasında genel yazma becerilerinin gelişimi açısından herhangi bir fark yoktur, c) gruplar arasında yalnızca içerik alt bileşeninin geliştirilmesi bakımından fark vardır, d) deney grubu A'daki öğrenciler aracılıklı öğretmen geribildirimini faydalı bulmuşlardır.