Dinleme ve konuşma becerilerinin kazandırılmasında yaratıcı drama temelli bir model önerisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: BAŞAK UYSAL

Danışman: GIYASETTİN AYTAŞ

Özet:

Bu araştırmanın amacı, dil öğretiminde dinleme ve konuşma becerilerinin kazandırılmasına yönelik yaratıcı drama temelli bir model önerisi sunmaktır. Bu amaca ulaşabilmek için araştırmada nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin bir arada ele alındığı karma yöntem kullanılmıştır. Araştırma, Ankara ili Sincan ilçesi Atatürk İlkokulunda 2012/2013 Eğitim Öğretim Yılı Bahar Döneminde eğitim gören 7. sınıf öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Sürecin başında deney ve kontrol grubunu oluşturan öğrencilere Kişisel Bilgi Formu verilmiştir. Kişisel Bilgi Formu'ndan alınan bilgilerden hareketle atölye planlarında gerekli ön düzenlemeler yapılmıştır. Deney ve kontrol grubunu oluşturan öğrencilerin dinleme becerisine yönelik yeterliliklerini tespit edebilmek amacıyla öğrencilere Dinleme/İzleme Becerisi Testi, konuşma becerilerini tespit edebilmek amacıyla Konuşma Becerisi Testi sözlü ve yazılı kayıt altına alınarak uygulanmıştır. Araştırma, deney grubuyla devam ettirilen 56 saatlik bir atölye çalışması üzerine temellendirilmiş ve atölye süreci, görsel kayıt altına alınarak 3 alan uzmanı tarafından birbirinden bağımsız biçimde değerlendirilmiştir. 14 hafta sonunda deney ve kontrol grubu öğrencileriyle son test uygulaması gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama amacıyla kullanılan form ve materyaller, alt problemlere göre belirlenerek özelleştirilmiştir. Atölye uygulaması gerçekleştirilen grubun ön yaşantıları hakkında bilgi sahibi olmak amacıyla Kişisel Bilgi Formu, dinleme öğrenme alanına yönelik yeterliliklerini ölçmek amacıyla Dinleme/İzleme Becerisi Gözlem Formu, konuşma alanına yönelik yeterliliklerini ölçmek amacıyla Konuşma Becerisi Gözlem Formu, nicel vii verileri nitel verilerle kıyaslayabilmek amacıyla Öğrenci Günlükleri, atölye kamera kayıtları ve araştırmacı tarafından doldurulan Raportör Günlüğü kullanılmıştır. Kişisel Veri Bilgi Formu, Dinleme/İzleme Becerisi Gözlem Formu ve Konuşma Becerisi Gözlem Formuna yönelik verilerin ilk ve son analizlerinde SPSS 21.0 Paket Programı, öğrenci ve raportör günlüklerinin analizinde ise NVIVO 9 Paket Programı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda yaratıcı drama temelli olarak hazırlanan atölye modelinin deney grubunda anlamlı derecede akademik başarı artışını sağladığı nitel ve nicel veriler aracılığıyla tespit edilmiştir. Deney grubunda yer alan öğrencilerin yaratıcı drama sürecini oyun olarak kavrayanların yöntem olarak algılayanlara kıyasla daha yüksek akademik başarı elde ettiği nitel analizler sonucunda ortaya çıkmıştır.