Bilim ve sanat merkezlerinde destek eğitimi almış 5, 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerin müzik dersine ilişkin tutumları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kırıkkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Müzik, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: LEVENT CİHAN CEYLAN

Danışman: Hamit Önal

Özet:

Ülkemizde müzik eğitiminin kalitesinin ve etkililiğin artırılmasına yönelik olarak çalışmalar uzun bir süreden beri devam etmektedir. Türkiye'de MEB'e bağlı Bilim ve Sanat Merkezlerinde verilen müzik eğitimi de bu çabalara katkı sağlamaktadır. Bu tezin konusu, bilim ve sanat merkezlerinde öğrenim gören öğrencilerin müzik derslerine yönelik tutumlarını belirlemektir. Çalışmanın örneklemini 2012-2013 eğitim - öğretim yılında Türkiye'deki her bir bölgeden yedi Bilim ve Sanat Merkezine devam eden (Kırşehir, Bursa, Antalya, İzmir, Ordu, Malatya, Urfa) ve destek eğitimi almış 5, 6, 7 ve 8. sınıflarda eğitim gören 154 kız (%45) öğrenci ve 188 (%55) erkek olmak üzere toplam 342 öğrenci oluşturmaktadır. Bu amaca yönelik öğrencilerin müzik dersine ilişkin tutumlarını belirlemek için 10 alt amaç belirlenmiştir. Betimsel tarama modelinde yapılan çalışmada veri toplama aracı olarak Çizmeci'nin (2006:123, 124) geliştirmiş olduğu 20 maddeden oluşan ve 5'li likert tipi müzik tutum ölçeği (Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı: 86) kullanılmıştır. Veri toplama aracının bu çalışmadaki Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı. 97 olarak hesaplanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde SPSS 17.00 (Stastical Package For Social Sciences) paket programı kullanılmıştır. Araştırmada, elde edilen verilerin çözümlenmesinde frekans (f), yüzde (%), aritmetik ortalama ( ) ve standart sapma (SD) dağılımları hesaplanmıştır. Bununla birlikte, çoklu değişkenlerle (cinsiyet, sınıf, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi, anne meslek, baba meslek, enstrüman çalma durumu, anne enstrüman çalma durumu ve baba enstrüman çalma durumu) karşılaştırma yapmada verilerin normal dağılım gösterip göstermediğine kolmogorov smirnov normallik testi ile bakılmış ve verilerin normal dağılım göstermediği görülerek iki değişkenli karşılaştırmalarda Mann-Whitney U testi, üç ve daha fazla değişkenlerde de Kruskal Wallis H-testi kullanılmıştır. Tutum düzeyi ise tek örneklem t testi ile analiz edilmiştir. Kruskal Wallis H-testi analizlerinde anlamlı farklılık bulunduğunda farklılığın kaynağı Tukey HSD testi ile test edilmiştir. Elde edilen bulgular ışığında BİLSEM'lerde destek eğitimi almış 5, 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerin müzik dersine yönelik tutumlarının olumlu düzeyde ve yüksek olduğu ortaya çıkmıştır. Buna ek olarak çalışmanın en önemli sonuçları arasında kız öğrencilerin müzik dersine yönelik tutum düzeylerinin, erkek öğrencilere göre anlamlı düzeyde olduğu, BİLSEM'lerde müzik eğitimi alan öğrencilerin tutumlarında sınıf düzeyi arttıkça azalma olduğu, BİLSEM'lerde müzik eğitimi alan öğrencilerinden enstrüman çalan öğrencilerin müzik dersine yönelik tutumlarının herhangi bir enstrüman çalmayan öğrencilere göre daha yüksek olduğu yer almaktadır. Çalışma bulgular ışığında önerilerle tamamlanmıştır.