Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: BETÜL KAVUT
Danışman: Cemal Kurnaz
Özet:
Türk edebiyatına büyük katkıları olan Mustafa Kutlu (d. 1947), elli yıllık sanat hayatında
birçok türde eser ortaya koymuş bir yazar ve aynı zamanda bir eğitimcidir. Edebiyat
eğitiminin insana kattığı iyiyi ve güzeli görebilme, doğruyu ve yanlışı ayırt edebilme,
duygu ve düşünceleri etkili bir şekilde ifade edebilme gibi özelliklerin Kutlu’nun
eserlerindeki yorumu, incelemenin amacını oluşturur. Araştırmada Kutlu’nun 2018 Nisan
tarihine kadar yayımlanmış olan 29 hikâye ve 8 denemesi incelenmiştir. Araştırma
verilerinin toplanmasında doküman inceleme yöntemi ve tarama modeli kullanılarak
hikâye ve denemelerde yer alan eğitimle ilgili unsurlar tespit edilmiştir. Verilerin
analizinde içerik analizi yöntemi kullanılarak elde edilen veriler altı ana başlıkta
toplanmıştır. Bu başlıklar, eğitim sorunları, eğitim toplum ilişkisi, eğitim sistemine yönelik
eleştiriler, meslek eğitimi ve yaşam boyu öğrenme, kitap okuma alışkanlığı ve okuma ile
eğitim liderliği şeklinde, en çok bulgu elde edilen konudan en az bulgu elde edilen konuya
doğru sıralanmış ve yorumlanmıştır. Araştırmanın sonucunda Mustafa Kutlu’nun
eserlerinde tespit edilen eğitim sorunları şunlardır: fırsat eşitliğinin olmaması, eğitimin
yetersizliği, eğitimin genel amaç ve ilkelerine uyulamaması, eğitime verilen değerin
azalması, kısa yoldan para kazanma isteğinin eğitimli olmanın önüne geçmesi, eğitimli
kişilerin işsiz kalması (istihdam sorunu), eğitim sisteminin sürekli değişmesinin zararları,
öğretmenlere hak ettiği değerin verilmemesi, ülkenin kitap okuma oranının düşük olması, sanat ve sosyal alanlar eğitimine yeterince önem verilmemesi, vb. Ayrıca Kutlu’nun
eserlerinde meslek eğitiminin babadan oğula geçtiği, usta- çırak ilişkisinin önemsendiği,
yaygın eğitimden faydalanarak yaşam boyu öğrenmenin sağlanabileceği ve eğitimde
liderlik vasıflarına sahip idealist bireylere ihtiyaç duyulduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler : Mustafa Kutlu, Edebiyat, Eğitim