Türk Halk Oyunları Bölümü ile Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Çoklu Zeka Alanlarının Karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Didem Gülçin Kemeç

Danışman: MEHMET GÜNAY

Özet:

Bu çalışmanın amacı, Türk Halk Oyunları bölümü ile Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin çoklu zekâ alanlarının belirlenmesi ve karşılaştırılmasıdır. Araştırma grubunu, 20142015 akademik yılı bahar döneminde Sakarya ve Gaziantep Üniversitesi, 18 yaş ve üzeri farklı yaş ve cinsiyetlerdeki 1, 2, 3 ve 4. sınıflarda öğrenim görmekte olan Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu ile Devlet Konservatuarı Türk Halk Oyunları Bölümü'nden rastgele seçilmiş 380 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Gardner tarafından geliştirilen ve Saban (2002) tarafından Türkçeye uyarlanan, geçerlilik ve güvenirliği yapılmış olan Çoklu Zekâ Alanlarında Kendini Değerlendirme Envanteri kullanılmıştır. Karşılaştırmalar ile zekâ puanları arasındaki farklılığı belirleyebilmek için Anova Testi, grup farklılıklarını belirleyebilmek için Tukey HSD testi kullanılmış ve anlamlılık düzeyi =0,05 olarak alınmıştır. Öğrenciler hakkındaki genel bilgilerin değerlendirilmesinde frekans (f), yüzde (%), ortalama () ve standart sapma (ss) değerleri hesaplanmıştır. Normallik değerleri için Shapiro Wilk Testi kullanılmıştır. Verilerin çarpıklık ve basıklık değerleri incelenerek +1,5,-1,5 arasında olmayan uç değerler silinmiş ve zekâ puanları için hesaplanan çarpıklık ve basıklık değerleri ±1,5 değerleri arasında yer aldığı için değişken dağılımlarının normal olduğu kabul edilmiştir. Öğrencilerin yaşları ile zekâ puanları arasındaki ilişkiyi yordamak için ise Pearson Korelâsyon Katsayısı kullanılmıştır. Verilerin değerlendirmesinde ve hesaplanmış değerlerin bulunmasında SPSS 21 for Windows paket programı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda THO Bölümü ile BESYO öğrencilerinin yaş değişkeni ile mantıksal ve sosyal zekâ alanları arasında; cinsiyet değişkenine göre müziksel zekâ alanında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Fakültelerin okul türü değişkeni bakımından müziksel zekâ alanında THO Bölümü öğrencileri lehine, görsel, doğacı, sosyal ve bedensel zekâ alanlarında BESYO öğrencileri lehine; sınıf değişkenine göre ise görsel zeka alanında 3 ve 4. sınıflar arasında, müziksel zeka alanında 1 ve 4. sınıflar arasında anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. THO Bölümü ve BESYO öğrencileri ayrı ayrı değerlendirildiğinde sekiz zekâ alanının da gelişmiş olduğu görülürken en yüksek zekâ alanı puanlarının THO Bölümünde sırasıyla müziksel, sosyal, bedensel ve içsel, en düşük zekâ puanının mantıksal ve doğacı zekâ alanı olduğu; Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu'nda ise sosyal, bedensel, içsel ve görsel zekâ alanları olduğu bulunmuş ve en düşük zekâ puanının da mantıksal ve sözel zekâ alanları olduğu tespit edilmiştir. THO Bölümü ve BESYO öğrencileri karşılaştırıldığında ise en baskın zekâ alanlarının sosyal, bedensel, müziksel ve içsel; en düşük zekâ alanının ise mantıksal zekâ alanı olduğu görülmüştür.