“PLUS DEUTSCH” ALMANCA DERS KİTABININ DİLLER İÇİN AVRUPA ORTAK BAŞVURU METNİ ÇERÇEVESİ`NDE İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, YABANCI DİLLER EĞİTİMİ ANA BİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Esad Ömer Şeker

Danışman: Aylin Seymen

Özet:

sınırların yavaş yavaş ortadan kalkmasına yol açmaktadır. Bu değişimler farklı milletlere mensup insanlar arasındaki engellerin ortadan kalkmasını sağlamış ve kültürlerarası ilişkilerin gelişmesine zemin hazırlamıştır. Bu gelişmeler yabancı dillere karşı yeni ihtiyaç ve amaçların oluşmasında büyük bir etken olmuştur. Bu İhtiyaçlar doğrultusunda ülkeler yabancı dillere olan bakış açılarını yeniden şekillendirmiştir. Yabancı dillerin getirdiği yeni amaç ve gereksinimler çerçevesinde Avrupa Konseyi de çok dilli ve çok kültürlü anlayışı hedef alarak dil politikasında yeni arayışlar içine girmiştir. Bu yeni konjonktür kapsamında Avrupa Konseyi 2001 yılını diller yılı olarak açıklamış ve bununla beraber “Diller için Avrupa Ortak Başvuru Metni´ni (AOBM)” yayınlamıştır. Bu metinle beraber Avrupa ülkelerindeki dil eğitimi ve öğretimi programlarında, program yönergelerinde, sınav sistemlerinde ve ders kitaplarında vb. çalışmalarda ortak bir zemin sunulması amaçlanmıştır. Ayrıca AOBM, yabancı dil öğrenen adayların dili verimli bir şekilde öğrenebilmeleri ve dili iletişimde etkin bir biçimde kullanabilmeleri için elde etmeleri gereken kazanımları olabildiğince detaylı açıklamıştır. AOBM bu kazanımları temel beceriler olan dinleme, konuşma, okuma ve yazma olarak belirlemektedir. Bunlar aynı zamanda dil ve zihinsel becerilerin geliştirileceği öğrenme alanları olmaktadır. Bu kazanımlar doğrultusunda

aktivite ve uygulamaların düzenlenmesi ve bu etkinliklerin öğrenciyi aktif olmaya teşvik etmesi gerekmektedir. Bu ifadelerden yola çıkarak AOBM´nin belirlediği kazanımlara ulaşılabilmesi için, ders kitaplarının gerekli niteliklere göre hazırlanması gerekmektedir. Ülkemizde bu çalışmalardan geri kalmamak için 2006 yılında AOBM’ye göre eğitim sisteminde yeni düzenlemelere gitmiştir. Düzenlenen eğitim sisteminde en büyük değişikliklerden biriside yabancı dil ders kitaplarında gerçekleşmiştir. Bu kitapların en güncelleri de ortaöğretim MEB kurumlarında kullanılmakta olan Almanca Plus Deutsch A1.1 ders ve çalışma kitaplarıdır. Bu çalışmada Plus Deutsch A1.1 ders ve çalışma kitaplarının; aktivitelerin ve uygulamaların merkezde olmak üzere AOBM çerçevesinde 4 beceri için belirlenmiş olan ölçütlere uygunluğu analiz edilmesi hedeflenmiştir. Araştırmada, nitel araştırmalarda kullanılan, veri toplama yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Bu araştırmada AOBM’nin A1 seviyesi için belirlenmiş, 4 beceriyi açıklayan ölçütleri esas alınmıştır. Her iki kitaptaki aktivitelerde bu ölçütlere yer verilip verilmediği, kitaplardaki aktivitelerin tek tek incelenmesiyle saptanmıştır. Sonuç olarak ders kitabında AOBM kriterlerince bazı eksiklikler olmasına rağmen, 4 temel dil becerilerine ilişkin aktivitelere yer verildiği belirlenmiştir. Lakin çalışma kitabında, temel becerilerden okuma, dinleme ve yazmaya yer verilmişken, konuşma becerisinin ihmal edildiği tespit edilmiştir. Bu sonuçtan yola çıkarak Plus Deutsch ders ve çalışma kitaplarının AOBM çerçevesinde 4 beceri için belirlenmiş olan ölçütlere kısmen uygun olduğu kanısına ulaşılmıştır.

Anahtara Kelimeler: Plus Deutsch, Diller İçin Avrupa Ortak Başvuru Metni, 4 Temel Dil Becerisi, Okuma Becerisi, Ders Kitabı İncelemesi