Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Serap VARLI
Danışman: Mehmet Yılmaz
Özet:
Türkiye’de var olan biyolojik zenginliğin gelecek kuşaklara aktarılabilmesinde en büyük fırsatlardan birisi okullarda yapılan eğitimlerdir. Ortaokul 7. Sınıf öğrencilerinin nesli tükenen ve tükenmekte olan canlılar ile ilgili farkındalıkları ve sorunların çözümüne ilişkin önerilerinin incelendiği bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Uzmanların görüşleri doğrultusunda hazırlanan, yarı yapılandırılmış görüşme formaları 285 öğrenciye uygulanmış ve verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerinin nesli tükenen ve tükenmekte olan canlılar ile ilgili bilgilerinin eksik olduğu, çoğunluğun dinozor dışında bir örnek veremediği, katılımcıların sadece bir tanesinin nesli tükenen bir bitki örneği verdiği, ürettikleri çözüm yollarının sınırlı olduğu ve konu hakkındaki bilgi kaynaklarının yaklaşık %75 oranında okul dışından olduğu görülmüştür. Sonuç olarak; öğretim programlarında öğrencilerin bu konuları içselleştirerek öğrenebilecekleri ve duyarlılıklarını artırabilecekleri düzenlemelerin yapılmasının önemli olduğu kanaatine varılmıştır. Sanal ortamlarda ya da filmlerde kullanılan karakterlerin akılda kalıcılığının yüksek olduğu, konuya dikkat çekmek için bu tür platformların daha fazla kullanılması gerektiği düşünülmektedir.
Anahtar Kelimeler | : Biyoçeşitlilik, nesli tükenen ve tükenmekte olan canlılar |