Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, YABANCI DİLLER EĞİTİMİ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: BÜŞRA ŞİRİNGÜR
Danışman: Semra Saraçoğlu
Özet:
Bu çalışma, üstbilişsel strateji eğitimi yoluyla tablet destekli eğitim ortamında İngilizceyi
ikinci dil olarak öğrenen öğrencilerin dinleme becerilerinin ve üstbilişsel farkındalıklarının
geliştirilmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışmada 2018 2019 eğitim öğretim yılında Atılım
Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu Temel İngilizce Bölümünde eğitim gören 35
öğrenci yer almıştır. Çalışmada deney ve kontrol grupları rastgele oluşturulmuş ve nicel
veri toplama araçları kullanılmıştır. Beş hafta süren üstbilişsel str ateji eğitimi boyunca,
deney grubundaki 18 öğrenci dinleme stratejileri hakkında bilgilendirilmiş ve bu amaçla
hazırlanmış dinleme materyalleri kullanılarak öğrencilerin bu stratejileri farkında olarak
kullanmaları amaçlanmıştır. Kontrol grubundaki 17 öğre nci ise, aynı dinleme
materyallerini aynı sürede ancak stratejiler hakkında bilgilendirilmeden dinlemişlerdir. Veri
topla ma aracı olarak uzman görüşü alına rak hazırlanan dinlediğini anlama ön ve son testi
kullanılmıştır. Ayrıca öğrencilerin üstbilişsel far kındalıklarını belirlemek amacıyla
Üstbilişsel Farkındalık Dinleme Anketi (Metacognitive Awareness Listening
Questionnaire, MALQ), ön ve son test olarak kullanılmıştır. Dinlediğini anlama ve ön ve
son testinden ve Üstbilişsel Farkındalık Dinleme Anketi ön ve son testinden elde edilen
veriler SPSS programı aracılığı ile analiz edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda,
öğrencilerin dinleme becerileri ve üstbilişsel farkındalık geliştirmeleri konusunda strateji
eğitiminin kayda değer bir etki sağladığı görülmüş tür. Çalışma, üstbilişsel strateji
eğitiminin öğrencilerin dinleme becerisine katkı sağlayabileceğini ve üstbilişsel
farkındalıklarını arttırabileceğini göstermiştir.
Anahtar Kelimeler
: Dinlediğini anlama becerisi, ü st bilişsel strateji eğitimi, ü stbilişse l
farkındalık