Tablet Destekli Eğitim Ortamında Üst bilişsel Strateji Eğitimi Yoluyla Dinleme Becerisinin Geliştirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, YABANCI DİLLER EĞİTİMİ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: BÜŞRA ŞİRİNGÜR

Danışman: Semra Saraçoğlu

Özet:

Bu çalışma, üstbilişsel strateji eğitimi yoluyla tablet destekli eğitim ortamında İngilizceyi

ikinci dil olarak öğrenen öğrencilerin dinleme becerilerinin ve üstbilişsel farkındalıklarının

geliştirilmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışmada 2018 2019 eğitim öğretim yılında Atılım

Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu Temel İngilizce Bölümünde eğitim gören 35

öğrenci yer almıştır. Çalışmada deney ve kontrol grupları rastgele oluşturulmuş ve nicel

veri toplama araçları kullanılmıştır. Beş hafta süren üstbilişsel str ateji eğitimi boyunca,

deney grubundaki 18 öğrenci dinleme stratejileri hakkında bilgilendirilmiş ve bu amaçla

hazırlanmış dinleme materyalleri kullanılarak öğrencilerin bu stratejileri farkında olarak

kullanmaları amaçlanmıştır. Kontrol grubundaki 17 öğre nci ise, aynı dinleme

materyallerini aynı sürede ancak stratejiler hakkında bilgilendirilmeden dinlemişlerdir. Veri

topla ma aracı olarak uzman görüşü alına rak hazırlanan dinlediğini anlama ön ve son testi

kullanılmıştır. Ayrıca öğrencilerin üstbilişsel far kındalıklarını belirlemek amacıyla

Üstbilişsel Farkındalık Dinleme Anketi (Metacognitive Awareness Listening

Questionnaire, MALQ), ön ve son test olarak kullanılmıştır. Dinlediğini anlama ve ön ve

son testinden ve Üstbilişsel Farkındalık Dinleme Anketi ön ve son testinden elde edilen

veriler SPSS programı aracılığı ile analiz edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda,

öğrencilerin dinleme becerileri ve üstbilişsel farkındalık geliştirmeleri konusunda strateji

eğitiminin kayda değer bir etki sağladığı görülmüş tür. Çalışma, üstbilişsel strateji

eğitiminin öğrencilerin dinleme becerisine katkı sağlayabileceğini ve üstbilişsel

farkındalıklarını arttırabileceğini göstermiştir.

Anahtar Kelimeler

: Dinlediğini anlama becerisi, ü st bilişsel strateji eğitimi, ü stbilişse l

farkındalık