Almanca öğretiminde podcast yardımıyla dinleme becerilerinin geliştirilmesi yönelik bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yabancı Diller Eğitimi Ana Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DİLEK TAHİR

Danışman: Altan Alperen

Özet:

Küreselleşen dünyada ülkeler ve toplumlar arasındaki ilişkilerin yoğunlaşmasıyla birlikte yabancı dillere olan ilgi de artmıştır. Ülkemizde uluslar arası dil olan İngilizcenin yanında Almanca da önemli bir yer almaktadır. Avrupa Birliği Kriterleri çerçevesinde dil öğretiminde esas alınan konuşma ne kadar önemli görülürse görülsün temelinde dinleme vardır. Kişi duyduğunu anlamadan konuşmayı devam ettiremez. Günümüzde Almanca derslerinde dinleme becerilerinin geliştirilememesi ve öğrencilerin çoğunlukla ders kitabı odaklı yapay dinleme dosyalarıyla çalışmaya yönelik isteksizliği, korku ve başarısızlığı yabancı dil öğrenmedeki sorunların önemli bir kısmını oluşturmaktadır. Bu probleme çözüm bulmak amacıyla yapılan çalışmada öğrencilerin teknolojiyi yaygın kullanması ve özellikle de vazgeçilmezleri olan cep telefonu ve bilgisayarların günlük yaşamlarında önemli bir yer oluşturması göz

vii

önünde bulundurulmuştur. Teknolojiye yönelik bu ilgi doğrultusunda özgün ve güncel olan podcast dinleme dosyaları her hafta bir podcast dosyası ile çalışmak kaydıyla beş hafta boyunca beş derste kullanılmış ve öğrencilere Almanca’yı orijinal haliyle duyabilecekleri ders ortamı sunulmuştur. Bu araştırma Ankara ili Gölbaşı ilçesinde bulunan Gazi Üniversitesi Almanca Hazırlık öğrencileriyle sınırlıdır. Araştırmanın evreni Türkiye’deki üniversitelerdeki Almanca Hazırlık bölümleridir ve çalışmanın evrenine, desenine ve değişkenlerine göre temsil edecek okul olan Gazi Üniversitesi Almanca Hazırlık Bölümü araştırmanın örneklemidir. Araştırma Şubat 2017- Mart 2017 tarihleri arasında öğrencilere internette var olan Podcast dinleme dosyalarının derse uyarlanmış şekliyle uygulanmış ve bu uygulama sonunda öğrencilerin tutumlarını ölçecek anket yanıtlanmıştır. Her uygulamada sınıfa yerleştirilmiş bir kamerayla çekim yapılarak öğrencilerin dersler içindeki tutum ve davranışları kaydedilmiştir. Dinleme becerilerini geliştirebilmek adına yapılan teknoloji odaklı uygulama dersleri sonucunda öğrencilere 4’lü likert tipi anket ile görüşleri sorulmuş ve çıkan sonuçlar değerlendirilmiştir. Çalışmanın bulgularına göre ankete katılan öğrencilerin yarısından fazlası dinlemeye yönelik korkularını yenmiş ve %77,8 katılımcı ise podcast dinleme dosyaları ile çalışmayı sevmiştir. 4’te üçten fazla öğrencinin ders dışında da podcast dinleme dosyaları ile çalışmak istemesi ve video kayıtlarında görüldüğü üzere birçok öğrencinin derse zevkle katılması yapılan çalışmanın öğrenciler üzerinde olumlu etki yarattığını göstermektedir. Çalışmanın sonucunda sıradan ders kitabı dinlemelerinden sıkılan öğrencilere, öğretmenin güncel ve ilgilerine yönelik podcast dosyaları seçip eğlenceli materyaller hazırlaması önerilmiştir.

Anahtar Kelimeler : Dinleme, Podcast, Teknoloji.