BÖTE öğretim elemanlarının harmanlanmış öğrenme ortamlarında verilen dersler hakkındaki görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Öğrenci: AHMET BERK ÜSTÜN

Danışman: MEHMET AKİF OCAK

Özet:

Harmanlanmış öğrenme ortamlarını öğretim elemanlarının gözünden değerlendiren bu çalışmanın temel amacı, BÖTE öğretim elemanlarının harmanlanmış öğrenme ortamlarında verilen dersler hakkındaki görüşlerini derinlemesine inceleyerek harmanlanmış öğrenmenin faydalarını, sınırlılıklarını, uygulanışını ve neden harmanlanmış öğrenmenin daha fazla derste kullanılmadığını ortaya çıkarmaktır. Çalışmanın amacı doğrultusunda, Ankara ve İstanbul illerinde bulunan toplam 8 üniversiteden BÖTE'de görev yapmakta olan 20 öğretim elemanıyla görüşülmüştür. Görüşülen öğretim elemanlarına tezin amacı çerçevesinde yarı yapılandırılmış görüşme soruları yöneltilmiştir. Görüşme soruları 5 alan uzmanına verilerek geri bildirim alınmış, geri bildirimler doğrultusunda görüşme sorularına son hali verilmiştir. Görüşmeler ses kayıt cihazıyla kayıt edilerek daha sonra çözümlenmiştir Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kapsamında yürütülmüştür. Elde edilen verilerin yorumlanmasında içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Buna göre içerikler tek tek analiz edilerek verilen yanıtlar sınıflandırılmış ana ve alt kategorilere ayrılmıştır. Her bir kategorinin frekans ve yüzdelik dağılımları elde edilmiştir. Analiz sonucunda öğretim elemanlarının harmanlanmış öğrenme ortamlarına ilişkin görüşleri iletişim boyutu, teknoloji kullanım boyutu, öğretimin karmaşıklığı boyutu, araç-gereç boyutu, kurumsal destek boyutu, ortamın kullanılmamasının nedenleri boyutu, gelecekte tekrar ders verme boyutu, başka öğretim elemanlarına ders verme konusunda öneri boyutu ve harmanlanmış derslerin faydaları boyutu olmak üzere toplam dokuz boyutta incelenmiştir. Sonuç olarak, katılımcılar harmanlanmış öğrenme ortamlarında farklı şekillerde etkileşim sağladığını, aktif öğrenmenin daha iyi gerçekleştiğini, etkin öğretim imkanının daha iyi sağlandığını, öğrencilere bireysel öğrenme imkanı sağlandığını, kaynakların artarak bilgiye ulaşmanın çok daha kolay olduğunu, öğrencilerin motivasyonunu daha iyi arttığını, akran öğrenmesinin sağlandığını ve öğrencilerin takibi ve değerlendirmesinin çok daha kolay olduğunu belirtmişlerdir. Ancak, sonuçlar harmanlanmış öğrenme ortamlarının istenilen düzeyde yaygınlaşmamış olmasının ve daha fazla kullanılmayışının sebepleri olarak öğretim elemanlarının güncel teknolojiye yeterli düzeyde hakim olamamalarını, bu tür ortamlara karşı ön yargılı davranmalarını, bu tür ortamlardan yeteri kadar bilgi sahibi olmamalarını, öğretim elemanlarına ders dışı çeşitli yükler (teknoloji kullanımı, öğrenci takibi, ortam sorunları vb.) getirmesini ve kurumsal desteğin olmaması veya az olmasını göstermiştir.