Trafik kazalarının sınıflandırılmasında karar ağacı kullanımı: Bodrum ilçesi örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: ORHAN PARILDAR

Danışman: SERPİL EROL

Özet:

ancak toplu olarak üzerinde gerektiği şekilde ilgilenilmediğinden arzulanan sonuçlara varılamamaktadır. Türkiye'de araç sahipliliği hızla artmasına rağmen, Avrupa ülkeleri araç sayısı oranı olarak gerisinde, fakat trafik sıkışıklığı ve kazalar açısından ön sırasında bulunmaktadır. Bu tez çalışmasında karar ağacı algoritmaları, trafik polisi tarafından kaza tespit tutanakları ile derlenen trafik kazası verilerine uygulanarak, ölümlü kazalara etki eden faktörler belirlenmiştir. Trafik kazasına etki eden parametreler kazaya, havaya, gün durumuna, yol ve çevreye ilişkin özellikler dikkate alınarak on beş parametre arasında homojenlik ve bağımsızlık için ki-kare testi yapıldıktan sonra, ileri seviye karar ağacı algoritmalarından olan, CHAID, QUEST ve CART algoritmaları ayrı ayrı uygulanarak algoritma değerlendirme kriterine göre doğruluk değerleri gerçek verilere ulaşılan Bodrum ilçesi için belirlenmiştir. En yüksek doğruluk değerini veren CHAID algoritmasının bu tip problemlerde uygulanması önerilmiştir. Karar ağacından çıkarılan karar kuralları ile trafik kazalarını azaltacak öneriler belirtilmiştir.