Özel Eğitim Kurumlarında Etkin Yönetim Ve Hizmet Sunumu: Murat Eğitim Kurumları Örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Cem Feridun Çağlar

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Özel eğitim kurumları günümüzde yaygınlaştıktan sonra özel eğitim kurumlarının etkili yönetilmesi ve hizmet sunumu yönetim biliminin ilgi alanına girmeye başlamıştır. Türkiyede Milli Eğitim Bakanlığının özel eğitim kurumlarına kayıt olacak öğrencilere teşvik desteği vermesiyle eğitimde özelleşme de hız kazanmıştır. Bunun sonucunda hizmet sektöründe ön plana çıkan sektörlerden biri de eğitim sektörü olmuştur. Tüm dünyada ve ülkemizde kaliteli eğitim üzerinde durulması gereken önemli konulardan biri haline gelmiştir. Bu süreçte gerek kamu gerekse de özel sektörde eğitim kurumlarından hizmet alan öğrencilerin de izlenmesi oldukça önemli hale gelmiştir. Hizmetin en iyi şekilde sunumu aynı zamanda öğrenci ve veli için hizmet kalitesinin bir göstergesidir. Buna göre kurumların yönetimine, eğitim kadrosuna ve tüm personele, öğrenci memnuniyetini ve başarısını sağlayarak, kalitenin artırılması yönünde büyük bir görev düşmektedir. Yukarıda belirtilen gerçekler kapsamında şekillenen tezin birinci bölümünde eğitim ve öğretim kavramları üzerinde durulup Türkiyede eğitimin tarihçesi günümüze kadar anlatılmıştır. Ayrıca bu bölümde örgün eğitim, uzaktan eğitim gibi alanlar ve bunlarla ilgili literatür incelenmiştir. İkinci bölümde; etkili yönetim, yönetim modelleri ve hizmet sunumu üzerinde durulmuştur. Bu kapsamda yerli ve yabancı literatür incelenerek, tezin kuramsal yapısı güçlendirilmiştir. Üçüncü bölümde, bir özel eğitim kurumu olarak Murat Eğitim Kurumları örneği incelenmiştir. Bu kuruluşun tarihçesi, yönetimi, ilkeleri, sosyal projeleri ve hizmet alanı araştırılmıştır. Çok fazla ayrıntıya girilmeden kuruluşla ilgili özet bilgilere yer verilmiştir. Dördüncü bölümde ise Murat Eğitim Kurumlarının Ankara,İzmir, İstanbul, Kocaeli, Bursa, Adana, Denizli, Antalya olmak üzere 8 ilde 9 şubesinde 814 Açıköğretim ve KPSS öğrencilerine, hizmet sunumu ve etkili yönetim algısını ölçmeye yönelik 49 sorudan oluşan bir anket uygulanmış ve toplanan anketler SPSS 21 programında değerlendirilmiştir. Elde edilen sonuçlar tezin öngörüleri doğrultusunda analiz edilmiştir. Çalışmanın sonuç kısmında alan araştırmasından hareketle; özel eğitim kurumlarından beklenen kaliteli hizmet sunumu değerlendirilmiş, özellikle Açıköğretim ve KPSS alanlarında faaliyetlerde bulunan özel eğitim kurumlarının söz konusu bu alanlarda nasıl daha etkili hizmet sunabileceklerine dair öneriler geliştirilmeye çalışılmıştır.