ÖGRETMENLERİN DUYGUSAL ZEKÂ DÜZEYLERİYLE STRESLE BASA ÇIKMA TARZLARI ARASINDAKİ İLİSKİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÜLCAN SİRİN

Danışman: LEYLA ERCAN

Özet:

Bu çalısmada, özel dershanelerde görev yapan ögretmenlerin duygusal zekâ düzeyleriyle stresle basa çıkma tarzları arasındaki iliski incelenmistir. Dershanelerde çalısan ögretmenlerin stresle basa çıkma tarzları üzerinde duygusal zekâ, cinsiyet ve brans degiskenlerinin temel ve ortak etkileri arastırılmıstır. Arastırmanın evrenini Ankara ili merkezinde 2006-2007 egitim-ögretim yılında özel dershanelerde görevli ögretmenler olusturmaktadır. Arastırmada örneklem seçme yoluna gidilmis ve arastırma 56 dershaneden 104 erkek ve 114 kadın olmak üzere 218 kisilik bir örneklem grubu üzerinde gerçeklestirilmistir. Arastırmada ögretmenlerin duygusal zekâ düzeylerinin belirlenmesi için Ergin (2000) tarafından gelistirilen Duygusal Zekâ Ölçegi, stresle basa çıkma tarzlarının belirlenmesi için de Özbay (1993) tarafından gelistirilen Stresle Basa Çıkma Tutumları Envanteri (SBTE) kullanılmıstır. Arastırma probleminin çözümlenmesi amacıyla duygusal zeka düzeyi ve cinsiyet ile duygusal zekâ düzeyi ve brans degiskenlerinin stresle basa çıkma tarzları üzerinde temel ve ortak etkilerinin belirlenmesi amacıyla iliskisiz örneklemler için iki yönlü ANOVA kullanılmıstır. Arastırma sonucunda, ögretmenlerin duygusal zekâ düzeyleriyle stresle basa çıkma tarzları arasındaki bir iliski oldugu belirlenirken, ögretmenlerin basa çıkma tarzlarına iliskin olarak, Dine Sıgınma, Dıs Yardım Arama, Aktif Planlama, Kaçma- Soyutlanma (Duygusal-Eylemsel), Kaçma-Soyutlanma (Biyokimyasal), Kabul- Bilissel Yeniden Yapılanma boyutlarında farklı sonuçlara ulasılmıstır.