Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: Hatice KILIÇ
Danışman: Sevinç Ergenekon Emir
Özet:
Mesleki Gelişim Birimi (MGB) konsepti, son on yıldır üniversitelerde önemli derecede
gelişmektedir. Mesleki Gelişim Birimi üniversitelerdeki yeni öğretim görevlilerinin göreve
başlama eğitimlerinin verilmesinden ve tüm öğretim görevlilerinin profesyonel gelişimlerine
yardımcı olmaktan sorumludur. Göreve başlama eğitimi, kurumda verilen derslerin ve
programların, bunlara ek olarak kurumun kurallarının ve ilgili düzenlemelerin, kuruma yeni
katılan öğretim görevlilerine aktarılmasıdır. Mesleki Gelişim Birimi (MGB) akademik yıl
içerisinde çeşitli uygulamalar ve seminerler ile kurumda çalışan öğretim görevlilerinin mesleki
gelişimine yardımcı olmaktadır. Bu araştırmanın amacı, Mesleki Gelişim Birimi (MGB)’ni
Klinik Gözetim prensiplerine göre değerlendirilmesidir. Veri toplama süreci iki adımdan
oluşmaktadır. İlk adım araştırmacı tarafından geliştirilen 40 soruluk anketin öğretim
görevlilerine uygulanmasıdır. İkinci adım ise nitel verilerin toplanmasıdır. Bu verilerin
toplanması için birim görevlileri ile araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış
görüşmeler yapılmıştır. Araştırmanın bulguları, Mesleki Gelişim Birimi (MGB)nin Klinik
Gözetim prensiplerine göre çalıştığını ve Mesleki Gelişim Birimi (MGB) tarafından hazırlanan
çalışma ve toplantıların öğretim görevlilerinin akademik gelişmelerine ve kalite kontrolünün
sağlanmasına katkı sağladığı görülmüştür. Ancak çalışmanın bulguları, Mesleki Gelişim Birimi
ile Klinik Gözetim ilkeleri arasında birtakım farklılıklar olduğunu ortaya koymuştur.
Böylelikle, Mesleki Gelişim Birimi (MGB)’nin eğitimin kontrolünde etkili olduğu ve öğretim
görevlilerinin profesyonel gelişimlerinde etkili bir araç olduğu söylenebilir.
Anahtar Kelimeler : Hizmet içi eğitim, Klinik Gözetim, Program Değerlendirme