Amerika Birleşik Devletleri, Avrupa Birliği ve Türkiye’de Hava Aracı Bakım Alanı Eğitim Programlarının Karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Murat KILIÇ

Danışman: Nevriye Yazçayır

Özet:

Bu araştırmada Amerika Birleşik Devletleri (ABD), Avrupa Birliği (AB) ve Türkiye’de yürütülen hava aracı bakım alanı eğitim programı geliştirme süreçlerinin ve eğitim programlarının karşılaştırılması amaçlanmıştır. Ayrıca Türkiye hava aracı bakım eğitimi paydaşlarının; eğitim programı, programı geliştirme süreci ve program uygulamalarına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma betimsel araştırma modelinde tasarlanmış ve nitel yöntemler ile yürütülmüştür. Araştırmanın birinci aşaması doküman incelemesi ve ikinci aşaması ise görüşme yöntemi ile yürütülmüştür. Araştırmanın birinci bölümünde veri kaynağı olarak belirlenen program geliştirme süreci raporları, eğitim programları ve eğitim programı olarak kabul edilen dokümanlar araştırmacı tarafından geliştirilen doküman analiz formları kullanılarak analiz edilmiştir. İkinci bölümünde ise hava aracı bakım ve eğitim kurumlarından gönüllü katılımcılar ile görüşmeler yapılmıştır. Görüşmelerde araştırmacı tarafından geliştirilen görüşme formu kullanılmıştır. Doküman analizi bölümünde veriler betimsel analiz yöntemi ile ve görüşme bölümünde veriler içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. ABD ve AB eğitim programı geliştirme süreçlerinin eğitim programı ve program geliştirme bilimsel yapısına uygun yürütüldüğü sonucuna ulaşılmıştır. Türkiye Sivil Havacılık Komisyonu çalışmalarının bilimsel bazı özellikleri içermekle birlikte, bütünsel bir program geliştirme çalışması olmadığı ve program geliştirme süreci yürütülmediği sonucu elde edilmiştir. ABD ve AB eğitim programları eğitim programı bilimsel özelliklerini çoğunlukla karşılamaktadır. Türkiye programının ABD ve AB programları ile benzer yönleri bulunmakta ancak eğitim programı bilimsel yapısını yeterli düzeyde karşılamamaktadır. Türkiye programının bilimsel eğitim programı olmadığı, sadece bazı özelliklerini içerdiği anlaşılmıştır. İncelenen ABD ve AB çalışmalarında mevzuat ve eğitim programı birlikte dikkate alınmakta ve sürekli program geliştirme çalışmaları yapılmaktadır. AB programı eğitim sağlayıcıları kendi programlarını geliştirmeye yönlendirici yapıdadır ancak Türkiye programı bu yapıda değildir. Yapılan görüşmelerde alanda eğitim programı ve program geliştirme uygulamalarının uluslararası uygulamalardan farklı olduğu anlaşılmıştır. Ayrıca hava aracı bakım alanı eğitimine ilişkin önemli problemler ortaya konulmuştur. Tüm boyutlarını içeren bir eğitim programının geliştirilmesi, eğitim programı ve program geliştirme uygulamalarına ilişkin mevzuatta değişiklik yapılması, alanda eğitim programı ve program geliştirme farkındalığının oluşturulması için çalışmalar yapılması önerilerinde bulunulmuştur.

Anahtar Kelimeler : Eğitim programı, program geliştirme, program geliştirme süreci, hava aracı bakım alanı, hava aracı bakım eğitimi