KİMYA ÖĞRETMEN VE ÖĞRETMEN ADAYLARININ PEDAGOJİK ALAN BİLGİLERİNİN EĞİTİCİ MENTORLUK UYGULAMALARI İLE GELİŞTİRİLMESİ


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DİZEM CAN

Danışman: Hüseyin Akkuş

Özet:

Bu çalışmanın amacı kimya öğretmen ve öğretmen adaylarının pedagojik alan bilgilerinin mentorluk uygulamaları ile geliştirilmesidir. Bu amaç doğrultusunda kimya öğretmen ve öğretmen adaylarının 9. sınıf “Kimya Bilimi” ünitesinde pedagojik alan bilgileri tespit edilmiş; pedagojik alan bilgisinin geliştirilmesine yönelik yapılan eğitici mentorluk uygulaması sonucunda katılımcıların “Atom ve Periyodik Sistem” ünitesindeki pedagojik alan bilgisi bileşenlerindeki değişimleri incelenmiştir. Bu çalışmada katılımcıların pedagojik alan bilgileri Magnusson, Krajcik ve Borko (1999)’nun modelinde yer alan oryantasyon, öğrenci bilgisi, öğretim stratejileri bilgisi, öğretim programı bilgisi ve değerlendirme bilgisi bileşenleri açısından ele alınmıştır. Çalışmanın amacına uygun olarak nitel araştırma desenlerinden biri olan durum çalışması kullanılmıştır. Çalışmaya Ankara ilinde Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı bir ortaöğretim kurumlarında görev yapan sekiz yıllık deneyimli bir kimya öğretmeni ve bir devlet üniversitesi kimya öğretmenliği bölümünde öğrenim görmekte olan iki kimya öğretmeni adayı katılmıştır. Bu çalışma üç aşamadan oluşmuştur. Eğitim öncesi süreçte öğretmen ve öğretmen adaylarının “Kimya Bilimi” ünitesi ders anlatımları gözlemlenerek pedagojik alan bilgileri belirlenmiştir. Öğretmen kimya bilimi ünitesi ders anlatımlarında sekiz ders saati takip edilirken öğretmen adayları aynı ünitede Özel Öğretim Yöntemleri dersi kapsamında üçer ders saati gözlemlenmişlerdir. Eğitici mentorluk sürecinde öğretmen ve öğretmen adaylarına pedagojik alan bilgisi eğitimi verilmiştir. Eğitim sürecinde; genel pedagojik alan bilgisi tanıtımı yapılmıştır. Her bileşen alt boyutları ile açıklanmış, üzerinde tartışılmış ve somut örnekler verilmiştir. Araştırmacı ile birlikte “Kimya Bilimi” ünitesi ders kayıtlarından kesitler izlenmiş ve konuya özgü pedagojik alan bilgileri birlikte incelenmiş ve değerlendirilmiştir. Ayrıca her ders öncesi öğretmen ve öğretmen adaylarından içerik gösterimi (CoRe) ve pedagojik alan bilgisi planı (PABP) formunu doldurmaları istenmiş ve yapılan görüşmelerde dönütler verilerek mentorluk devam etmiştir. Deneyimli öğretmene 12 saat eğitim verilirken öğretmen adaylarına grup çalışması şeklinde 16 saat verilmiştir. Eğitim sonrası süreçte “Atom ve Periyodik Sistem” ünitesi ders anlatımlarında öğretmen 12 saat ve öğretmen adayları beşer saat gözlemlenerek pedagojik alan bilgileri belirlenmiştir. Veri toplama araçları olarak yarı-yapılandırılmış görüşme, gözlem, kart gruplama aktivitesi, alan notları, fen öğretmeni çizim testi-kontrol listesini (DASTT-C), PABP formu ve CoRe kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizlerinde içerik analizi teknikleri kullanılmıştır. Çalışma sonucunda öğretmen ve öğretmen adaylarının pedagojik alan bilgilerinin eğitici mentorluk ile geliştiği belirlenmiştir. Hem öğretmen hem öğretmen adaylarının kullandıkları alana ve konuya özgü stratejilerin çeşitlerinin ve sayılarının arttığı, öğrenci zorlukları ve alternatif kavramalara yönelik uygulamalara yoğunlaştıkları, derslerinde yatay, dikey ve disiplinler arası göndermelere dikkat ettikleri ve derslerde planlı bir şekilde tanılayıcı, biçimlendirici ve düzey belirleyici değerlendirme yaptıkları ve bunu yaparken geleneksel ve alternatif değerlendirme yöntemlerini birlikte kullandıkları belirlenmiştir. Ayrıca kimya bilimi ünitesinde sergiledikleri baskın didaktik ve günlük hayatta karşılaştıklarını açıklamak için bilim öğretmek oryantasyonlarının yanında atom ve periyodik sistem ünitesinde öğrenci merkezli kavramsal değişim ve sorgulayıcı araştırma oryantasyonlarını da sergilemişlerdir. Ancak bu gelişim öğretmen ve öğretmen adaylarında farklılık göstermektedir. Öğretmen adaylarından biri pedagojik alan bilgisinin beş bileşeninde de gelişim gösterirken diğerinde bu değişim daha sınırlı kalmıştır. Bu durumun konu alan bilgisi eksikliğinden kaynaklandığı ortaya çıkmıştır. Öğretmen ve öğretmen adaylarının pedagojik alan bilgilerindeki bu değişiminde PABP ve CoRe kullanımının etkili olduğu tespit edilmiştir.