2004, 2005 ve 2006 yıllarına ait oks matematik soru takımlarının matematiksel yeterlikler açısından analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Öğrenci: FİLİZ YAŞAR ER

Danışman: ZİYA ARGÜN

Özet:

Bu çalışma ilköğretim 8. sınıf öğrencilerine her yıl uygulanmakta olan Ortaöğretim Kurumları Seçme ve Yerleştirme Sınavı(OKS) 'na ait matematik maddelerinin, bu öğrencilerde var olması gereken matematiksel yeterliklerden hangilerini ve ne derece ölçtüğünü belirlemek ve sınava katılan öğrencilerin yeterlikler açısından analiz edilen bu maddelerden hangilerinde ne derece başarılı olduklarını belirleyebilmek amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla, 8. sınıfın sonunda öğrencilerde var olması gereken matematiksel yeterlikler, doküman analiziyle incelenmiş ve matematiksel yeterliklere sahip olan öğrencilerde var olduğu düşünülen davranışlar belirlenmeye çalışılmıştır. OKS maddelerinin bu davranışlar yardımıyla analiz edilebilmesi için örneklemi oluşturan 2004, 2005 ve 2006 yıllarına ait OKS matematik maddelerinin çözüm aşamaları adım adım belirlenmiş ve bu davranışlardan, bu aşamalarda kullanılması gerekenler içerik analizi yöntemiyle analiz edip yeterliklerle ilgili tablolar oluşturulmuştur. Öğrencilerin problemleri çözerken kullandığı farklı stratejileri belirleyebilmek için İstanbul ve Ankara'daki iki ilköğretim okulunda okuyan toplam 40 tane 8. sınıf öğrencisine, hazırlanan maddeler yazılı olarak uygulanmıştır. Elde edilen her farklı çözüm stratejisinin çözüm aşamaları da belirlenmiş ve davranışlar açısından aynı yöntemle analiz edilmiştir. Belirli bir yeterliğin var olduğunu gösteren + sembollerinin bulunma durumlarının yüzdelerle hesaplanması ile her bir sorunun hangi matematiksel yeterliği yüzde kaç ölçebildiği belirlenmeye çalışılmıştır. Hangi yeterliği ne kadar ölçtüğü yüzdelerle belirlenen maddelerin çözümünde öğrenci başarısını belirlemek amacıyla Eğitim Teknolojileri Ölçme ve Değerlendirme Daire Başkanlığı Değerlendirme bölümünden resmi izinle 2004, 2005 ve 2006 yıllarında sınava v katılan öğrencilerden rastgele seçilmiş 30.000 tanesinin matematik testine verdiği cevap şıklarının ve genel sıralamalarının yer aldığı veriler istenmiş ve alınmıştır. Önce yeterliği yüksek yüzde ile ölçen maddeler belirlenmiş, daha sonra da örneklem içinden seçilen öğrencilerin belirlenen bu maddelere verdiği cevaplara göre maddenin seçimini sağlayan yeterlikteki başarıları T, Anova testleri ile Pearson korelasyon katsayılarının yardımıyla belirlenmeye çalışılmıştır. Bu istatistiksel analizler sonucunda; Türkiye'deki ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin 2004 yılında Amerikalı öğrenciler gibi işlemsel akıcılık maddelerinde stratejik beceri maddelerinden daha başarılı olduğu gözlenmiş fakat 2005 yılında bu durumun tam tersi görülmüştür. Bu açıdan öğrencilerimizin bu iki yeterliği ölçen maddelerden hangisinde daha başarılı oldukları konusunda bir sonuca varılamamıştır.