Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SABAHAT YILDIRIM
Danışman: Cihaner Akçay
Özet:
Kısıtlı olan ders araç ve gereçleriyle gerçekleştirilen yabancı dil öğretimi istenilen
zamanda istendik başarıyı beraberinde getirememektedir. Derslerin motive edici ve tüm
duyuları uyaran yardımcı ders araçlarıyla desteklenmesiyle ancak yabancı dil öğretiminde
istenilen başarıyı elde etmek mümkün olabilmektedir. Bu başarıyı da ancak eğitim ve
öğretimde kullanılabilecek materyaller sayesinde yapmak mümkün olmaktadır.
Araştırma, öğrencilerin yabancı dil öğrenmelerinde kullanılan görsel araçlardan nasıl
faydalanacağı konusunda yabancı dil öğretenlere kılavuzluk etme konusunda yardımcı
olacaktır. Ülkemizde yabancı dil öğretiminin başarılı bir seviyeye erişmesi görsel
materyallerin yeterince uygulanması ve konulara uygun şekilde yerleştirilmesiyle doğrudan
ilişkilidir.
Araştırmanın asıl amacı görsel materyal kullanımının öğrencilere ne derece yardımcı
olduğunu görmektir. Bilindiği üzere materyal kullanımı yabancı dil öğretimi üzerinde
etkisi olup, duyu organlarının işlerliğini artırmakta ve böylelikle öğrenimi hızlandırmakta,
kolaylaştırmakta ve öğrencileri de isteklendirmektedir. Bu çalışma bilimsel araştırmanın
önemi ve sınırlılıkları göz önünde bulundurularak yapılmıştır. Ayrıca yapılan araştırmada
deneysel yöntem metodu kullanılmıştır. Araştırmamıza yönelik çalışma grubunu Malatya
İli, Battalgazi ilçesi Kubilay Anadolu İmam Hatip Lisesi 9. Sınıfta eğitim görmekte olan
50 öğrenci oluşturmaktadır. Deney grubu öğrencilerin, kontrol grubu öğrencilerine oranla
görsel materyal kullanımı sayesinde başarı düzeylerinde önemli ölçüde artış olduğu
görülmektedir. 8 haftalık süreç zarfında aynı öğretmen tarafından eğitim verilmiş, eğitim
süreci zarfında kontrol grubu ile deney grubu arasında sadece eğitim yöntemi farklılıkları
mevcut olduğu gözlemlenmiştir. Kontrol grubu öğrencilerine klasik yöntemle eğitim
vi
verilirken deney grubu öğrencilerine ise görsel materyaller eşliğinde eğitim verilmiştir. Bu
farklılığın öğrenci başarısı üzerindeki etkisi gözlemlenmek istenmiştir. Yapılan inceleme
neticesinde görsel materyallerle eğitim alan öğrencilerin, geleneksel yöntemlerle eğitim
alan öğrencilerden anlamlı derecede farklılık gösterdiği, yapılan son başarı testinde apaçık
bir şekilde ortaya çıkmıştır. Farklı görsel materyaller ile en temelden başlayarak konuşma,
yazma, dinleme ve okuma gibi hususlarda görsel materyal kullanımının öğrenci başarısını
etkilediği ve yabancı dilin öğrenilmesinde kolaylık sağladığı görülmüştür.
Anahtar Kelimeler : Yöntem, Görsel Materyaller, Yabancı dil olarak Arapça öğretimi.