Yabancı Dil Olarak Arapça Öğretiminde Görsel Materyal Kullanımının Öğrenci Başarısı Üzerindeki Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SABAHAT YILDIRIM

Danışman: Cihaner Akçay

Özet:

Kısıtlı olan ders araç ve gereçleriyle gerçekleştirilen yabancı dil öğretimi istenilen

zamanda istendik başarıyı beraberinde getirememektedir. Derslerin motive edici ve tüm

duyuları uyaran yardımcı ders araçlarıyla desteklenmesiyle ancak yabancı dil öğretiminde

istenilen başarıyı elde etmek mümkün olabilmektedir. Bu başarıyı da ancak eğitim ve

öğretimde kullanılabilecek materyaller sayesinde yapmak mümkün olmaktadır.

Araştırma, öğrencilerin yabancı dil öğrenmelerinde kullanılan görsel araçlardan nasıl

faydalanacağı konusunda yabancı dil öğretenlere kılavuzluk etme konusunda yardımcı

olacaktır. Ülkemizde yabancı dil öğretiminin başarılı bir seviyeye erişmesi görsel

materyallerin yeterince uygulanması ve konulara uygun şekilde yerleştirilmesiyle doğrudan

ilişkilidir.

Araştırmanın asıl amacı görsel materyal kullanımının öğrencilere ne derece yardımcı

olduğunu görmektir. Bilindiği üzere materyal kullanımı yabancı dil öğretimi üzerinde

etkisi olup, duyu organlarının işlerliğini artırmakta ve böylelikle öğrenimi hızlandırmakta,

kolaylaştırmakta ve öğrencileri de isteklendirmektedir. Bu çalışma bilimsel araştırmanın

önemi ve sınırlılıkları göz önünde bulundurularak yapılmıştır. Ayrıca yapılan araştırmada

deneysel yöntem metodu kullanılmıştır. Araştırmamıza yönelik çalışma grubunu Malatya

İli, Battalgazi ilçesi Kubilay Anadolu İmam Hatip Lisesi 9. Sınıfta eğitim görmekte olan

50 öğrenci oluşturmaktadır. Deney grubu öğrencilerin, kontrol grubu öğrencilerine oranla

görsel materyal kullanımı sayesinde başarı düzeylerinde önemli ölçüde artış olduğu

görülmektedir. 8 haftalık süreç zarfında aynı öğretmen tarafından eğitim verilmiş, eğitim

süreci zarfında kontrol grubu ile deney grubu arasında sadece eğitim yöntemi farklılıkları

mevcut olduğu gözlemlenmiştir. Kontrol grubu öğrencilerine klasik yöntemle eğitim

vi

verilirken deney grubu öğrencilerine ise görsel materyaller eşliğinde eğitim verilmiştir. Bu

farklılığın öğrenci başarısı üzerindeki etkisi gözlemlenmek istenmiştir. Yapılan inceleme

neticesinde görsel materyallerle eğitim alan öğrencilerin, geleneksel yöntemlerle eğitim

alan öğrencilerden anlamlı derecede farklılık gösterdiği, yapılan son başarı testinde apaçık

bir şekilde ortaya çıkmıştır. Farklı görsel materyaller ile en temelden başlayarak konuşma,

yazma, dinleme ve okuma gibi hususlarda görsel materyal kullanımının öğrenci başarısını

etkilediği ve yabancı dilin öğrenilmesinde kolaylık sağladığı görülmüştür.

Anahtar Kelimeler : Yöntem, Görsel Materyaller, Yabancı dil olarak Arapça öğretimi.