Avusturya Ve Türkiye’deki Devlet Okullarında 5. Sınıf Derslerine Giren İngilizce Öğretmenlerinin Konuşma Becerilerini Öğretme Açısından Uygulamalarındaki Ve İnançlarındaki Benzerlikler Ve Farklılıklar


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, YABANCI DİLLER EĞİTİMİ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: ÖZGE ÖZDEN

Danışman: Abdulvahit Çakır

Özet:

İngilizce dünyadaki en yaygın kullanılan dillerin başında olarak pek çok insanın hayatında önemli rol oynamaktadır. Bu yüzden iletişimsel yaklaşımlar birçok ülkede İngilizce öğretimi için en yaygın tercih edilen yöntemlerden biridir. Bu çalışmada, Avusturya ve Türkiye’de konuşma becerisinin öğretimindeki benzerlikleri ve farklılıkları saptayabilmek, ve bu uygulamarın bu konudaki inançlarla eşleşip eşleşmediğini görebilmek adına, 5. sınıf İngilizce öğretmenlerine bu çalışma uygulanmıştır. Bu çalışma Avusturya’dan beş öğretmen, Türkiye’den ise iki öğretmenle yapılmıştır. Bunlardan toplamda yedisi İngiliz Dili Eğitimi alanında öğretim deneyimine sahip öğretmenlerdir. Bu nitel çalışmada, veriler gözlem ve alan notları ve görüşme tekniği ile toplanıp ve gözlem ve alan notları gözlem şemasına kodlanmıştır ve sıklıkları kıyaslanmıştır. Görüşme için ise Nvivo12pro programı ile cevaplar arasında ortak kodlar bulunup karşılaştırmalı yöntemle görüşme cevapları analiz edilmiştir. Seçmeli kodlama yöntemi kullanılarak görüşme ve gözlem sonuçlarının ortak kod ve temalar incelenmiştir. Veri analizi boyunca bağımsız ikinci kodlayıcılar, araştırmacıya yardım etmiştir. Sonuç olarak, tüm öğretmenler konuşma becerisinin ve iletişimsel yaklaşımın farkında olup genelde uygulamaya çalıştıkları bir yöntemdir. Ancak öğretim sürecinde uygun sınıf ortamı, aktiviteler, konular gibi kimi noktalara ağırlık verilirken kimi noktalar vurgulanmamıştır. Bu iki ülkedeki (Türkiye ve Avusturya) gözlem ve görüşme yapılan İngilizce öğretmenlerinin konuşma becerisi öğretimi ve buna bağlı faktörler doğrultusunda karşılaştırılmasındaki bazı sonuçlara göre, Avusturya’da gözlemlenen öğretmenlerin, Türkiye’de gözlemlenen öğretmenlerden, daha fazla konuşma becerisi öğretimini uyguladığı ve bu konudaki görüş ve uygulamaların daha çok eşleştiği görülmüştür. Bu çalışma benzer konudaki mevcut araştırma bulgularıyla tutarlıdır.

Anahtar Kelimeler : İletişimsel Yaklaşımlar (İY), İngiliz Dili Eğitimi (ELT), konuşma

becerileri, İletişimsel Yaklaşımların ilkeleri