Görsel sanatlar eğitiminin performans görevlerine katkılarına ilişkin öğrenci görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: EBRU EKİCİ

Danışman: GÜLGÜN ALPAN

Özet:

Bu araştırmanın temel amacı, görsel sanatlar eğitiminin performans görevlerine katkılarına ilişkin düşüncelerinin neler olduğunu belirlemek amacıyla öğrenci görüşlerini belirlemektir. Bu çalışma tarama modelli bir araştırmadır. Araştırma; 2012-2013 eğitim-öğretim yılında Ankara ili, İncek ilçesinde yer alan Bahçeşehir Koleji, Etimesgut ilçesinde yer alan Ferda Koleji ve Eryaman ilçesinde yer alan Samiye Naim İlköğretim Okulunun görsel sanatlar dersi 6.7.8. sınıfında okuyan, toplam 112 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma 'Sanatsal ifade ile ilgili görüşler, Sanatsal bilgi ve beceri ile ilgili görüşler, Görsel algı, Görsel kültür ile ilgili görüşler' ünitesindeki bu kazanımlar ile dikkate alınmıştır. Bu kazanımlarda öğrencilerin görüşlerinin alınması için kapalı uçlu sorulardan oluşan 5'li likert tipi bir anket çalışması uygulanmıştır. Sürecin sonunda öğrencilerin görüşleri alınmıştır. Öz değer kavramına genel olarak bakıldığında, bu kavram, bir faktörle p kadar orijinal değişken arasındaki ilişki katsayılarının, diğer bir deyişle faktör yüklerinin kareleri toplamı olarak tanımlanabilir. Bir faktörün öz değeri, faktörle orijinal değişken arasındaki ilişkinin gücünü yansıtır. Öz değerler, faktörlerce açıklanan varyansı hesaplamada ve faktör sayısına karar vermede kullanılır. Öz değeri 1'in üzerinde olan faktörler "önemli faktörler" olarak dikkate alınırken, öz değeri 1'in altında olan faktörler "önemsiz faktörler" olarak nitelendirilir. Faktör analizi sonucunda tüm faktör yük değerlerinin 0,300'ün üzerinde olduğu ve tüm maddelerin kapsam geçerliliği ile örtüştüğü görülmüştür. Buna göre ölçek 3 boyuttan ve 22 maddeden oluşmaktadır. Tüm ikili farklar incelendiğinde ise Bahçeşehir Koleji öğrencilerinin, Ferda koleji ve Samiye Naim Eğitim Vakfı Ortaokulu öğrencilerinin, öğrencilerin sanatsal ifadeyi, sanatsal bilgi ve becerilerini, görsel algı ve görsel kültür birikimlerini performans görevlerine yansıtmaları açısından görüşlerinin daha farklı olduğu görülmüştür. Sonuç olarak, elde edilen bulgular sonucunda eğitim ortamında farklı türdeki kazanım amaçlarını uygulamanın ve Görsel sanatlar dersinin kazanımlarının performans görevlerine katkılarına ilişkin görüşlerinin öğrencilerin performans görevlerinde başarılarının değişmesine ve öğrencilerin başarılarının artmasına katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Kazanımlar ile performans görevlerinde öğrencilerin uygulama, araştırma ve merak duygularını geliştirmede ayrıca katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Öğrencilerin sanatsal ifadeyi, sanatsal bilgi ve becerilerini, görsel algı ve görsel kültür birikimlerini performans görevlerine yansıtmaları açısından görüşlerinin farklılık gösterdiği %95 güven düzeyi ile söylenmektedir. Öğrencilerin büyük bir çoğunluğunun Görsel sanatlar dersi kazanımlarının performans görevlerine katkılarına ilişkin olumlu yönde görüşler ifade ettikleri gözlenmiştir. Bulgular, öğrencilerin görsel sanatlar dersinin performans görevlerine katkılarına ilişkin değerlerinin yüksek ve olumlu olduğunu göstermiştir. Her üç okulun değerlendirme aşamasında birbiri ile olan verilere bakıldığında Bahçeşehir kolejinin diğer iki okula oranla verilerinin yüksek ve olumlu olduğu saptanmıştır.