Meslek lisesi öğrencilerinin benlik algısı ve mesleki karar verme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Hakkâri- Yüksekova örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: KÜBRA ŞENYİĞİT

Danışman: AYŞE DİLEK ÖĞRETİR ÖZÇELİK

Özet:

Araştırmada meslek lisesi öğrencilerinin benlik algısı ve mesleki karar verme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya Hakkâri ili Yüksekova ilçesindeki Yüksekova Kız Teknik ve Meslek Lisesinde bulunan lise 3 (n=81) ve lise 4 (n=100) öğrencileri katılmıştır. Anketler Çocuk Gelişimi ve Eğitimi bölümünde olan 181 kız öğrenciye uygulanmıştır. Veri toplama aracı olarak benlik algısını ölçmek için Coopersmith Benlik Saygısı Envanteri, mesleki karar verme becerilerini ölçmek için Mesleki Karar Envanteri, öğrencilerin demografik özelliklerini belirlemek için Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Yüzdelik dağılımları görebilmek için karşılaştırma tabloları oluşturulmuştur. Her bir ölçeğe ait faktörler arasındaki ilişkiler Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı ile hesaplanmıştır. Öğrencilerin benlik algısı, mesleki karar verme becerilerini ne kadar açıklamaktadır? sorusuna yanıt amacıyla aşamalı çoklu regresyon analizi yapılmıştır. Verilerin analizinde istatistiksel anlamlılık düzeyi 0,01 ve 0,05 olarak alınmış olup, istatistiksel analizler, SPSS 20.00 paket programı kullanılarak bilgisayar ortamında gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda genel olarak öğrencilerin 31'inin 7 kardeşi bulunmaktadır. Annelerin 132'si okuryazar değilken sadece 2'si lise mezunudur. Babaların 70'i ilkokul mezunuyken sadece 4'ü üniversite mezunudur. Genel özsaygı ile meslek karar envanterinin alt ölçekleri istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler göstermekle birlikte, bu ilişkiler oldukça düşüktür. Son olarak öğrencilere ait genel özsaygı puanları ile ev ve aile özsaygısı arttıkça, öğrencilerin kendini yeterince tanımama puanları azalmaktadır.