Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2017
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Zeki İpek
Danışman: FİGEN ERKOÇ
Özet:Bu araştırmanın amacı, ortaöğretim kurumlarında görev yapan fizik, kimya ve biyoloji öğretmenlerinin Nanobilim ve Nanoteknoloji (NBT) konusundaki farkındalıklarını çeşitli değişkenler açısından incelemek ve biyoloji öğretmenlerinin Nanobilim ve Nanoteknoloji konusundaki görüşlerini belirlemektir. Araştırma 2015/2016 Eğitim-Öğretim yılında yapılmıştır. Araştırmanın evrenini Antalya, Denizli, Burdur ve Ankara İllerindeki ortaöğretim okullarında görevli fizik, kimya ve biyoloji öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın nicel verilerinin toplandığı öğretmen örneklemini 624 fizik, kimya ve biyoloji öğretmeni oluştururken; araştırmanın nitel boyutu için örneklemini 121 biyoloji öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın nicel verilerinin toplanmasında fizik, kimya ve biyoloji öğretmenlerine Nanobilim ve Nanoteknoloji Farkındalık ölçeği (NBTFÖ) uygulanmış; nitel verilerin toplanmasında ise sadece Biyoloji öğretmenlerine uygulanan öğretmen görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada nicel verilerin çözümlenmesinde fizik, kimya ve biyoloji vii öğretmenlerinin cevaplarının frekans ve yüzde hesaplanmıştır. Fizik, kimya ve biyoloji öğretmenlerinin NBT konusundaki farkındalıklarını cinsiyet, mesleki kıdem, branş, mezun olunan okul türü, öğrenim durumu, görev yapılan okul türü, hizmet içi eğitim alıp/almama, bilimsel yayın takip edip/etmeme, bilimsel anlamda belgesel yayını takip etme sıklığı ve görev yapılan şehir değişkenlerine göre tespit etmek için Mann-Whitney U testi ve Kruskal-Wallis H testi uygulanmıştır. Görüşme formuyla elde edilen veriler için içerik analizi yapılmıştır. Araştırmanın nicel verileri sonucunda, fizik, kimya ve biyoloji öğretmenlerinin branş ve mezun olunan okul türü değişkenine göre NBT farkındalıkları arasında anlamlı fark bulunmamışken; mesleki kıdem, öğrenim durumu, görev yapılan okul türü, hizmet içi eğitim alıp/almama, bilimsel yayın takip edip/etmeme, bilimsel anlamda belgesel yayını takip etme sıklığı ve görev yapılan şehir değişkenlerine göre ise anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda genel olarak fizik, kimya ve biyoloji öğretmenlerinin kararsızım düzeyinde NBT farkındalığına sahip oldukları tespit edilmiştir. Araştırmanın nitel verileri sonucunda, öğretmenler biyoloji dersi öğretim programında NBT konularının yer almadığını, konu hakkında bilgi sahibi olmadıklarını ve eğitimsiz olduklarını belirtmişlerdir. Öğretmenlerin NBT konularının ortaöğretim programına alınması durumunda hizmet içi eğitimler vb. ile etkin bir eğitimden geçirilmeleri gerektiği belirlenmiştir.