Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde öğrenme deneyimi kayıtlarının kullanımı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BERİL MERT

Danışman: Muammer Nurlu

Özet:

Dil öğretimi; etkili bir süreci gerektiren ve sarmal bir yol ile ilerlenmesi gereken aşamalar bütünüdür. Bu aşamaları sağlamak için geçmişten günümüze birçok yöntem geliştirilmiştir ancak teknoloji ile iç içe bir toplum düşünüldüğünde klasik yöntemler yetersiz kalmış ve yeni dil öğretim yöntemleri için teknoloji ile harmanlanmış yöntemler ve öğrenme ortamları ortaya çıkmıştır. Bu öğrenme ortamlarından en önemlisi e-öğrenme platformlarıdır. E-öğrenme platformları; eğitimde fırsat eşitliği tanıması, kolay ulaşılabilirliği, öğrenme yaşantılarını takip edebilirliği, depolanabilirliği sayesinde hızlıca yayılmış ve eğitim öğretimin her alanında kullanılmaya başlanmıştır. E-öğrenme platformlarının yaygınlaşması da yürütülen çevrimiçi eğitimlerin nasıl takip edilebileceğine dair yeni oluşumları beraberinde getirmiştir. Bu oluşumlardan öğrenme yönetim sistemleri, öğrenenin izlediği eğitimleri, tamamladığı seviyeleri, öğrendiği kelimeleri sadece sistem içerisinde kayıt altında tutmaktadır. Böylelikle eğitmen, öğrenenin ilerleyişini takip edebilmektedir. Ancak çevrimiçi ve çevrimdışı öğrenmeler sadece tek bir kanalda gerçekleşmemektedir. Öğrenme, her yerde ve her şekilde olabilmektedir. Bunu takip edebilmek amacıyla ADL.net tarafından geliştirilen Experience API arayüzü ile öğrenenin gerçekleştirdiği her öğrenme etkinliği tek bir merkezde ve standart bir şekilde kaydedilebilmektedir. Bu tez çalışmasında da yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde öğrenme yönetim sistemi ve Experience API arayüzünün birlikte kullanılmasıyla öğrencilerin dil gelişiminin takip edilebilmesi ve bunun dil öğretimine olacak olan faydaları gerçek verilerle ortaya konulmaya çalışılmaktadır. Üzerinde çalışılan veriler, Ankara TÖMER Kadıköy Şubesi A2 seviyesinde olan iki çalışma grubundan elde edilmiştir. Çevrimdışı öğrenme deneyimleri, öğrencilerin gün gün doldurduğu öğrenme formu ile takip edilerek Experience API’ye aktarılmıştır