Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Öğrenci: GÖZDE TAŞKINÖZ
Danışman: MEHMET KABAK
Özet:Jet-enjeksiyonu, derin zemin karıştırma, yerinde dökme donatısız kolon gibi rijit inklüzyonlar zeminlerde oturmayı azaltmak ve/veya taşıma gücünü artırmak amacıyla kullanılan zemin iyileştirme tekniğidir. Rijit kolonlarda genellikle donatı kullanılmamaktadır. Ayrıca temel ile kolon başları arasına yerleştirilen granüler tabaka ile derin temellerden ayırt edilmektedir. Granüler tabaka (yük aktarım platformu) bu sistemde üst yapıdan gelen yükleri kolon üst uç bölgesine aktarmaktadır. Bu çalışma kapsamında 80 cm çapında 20 metre uzunluğunda, arazide yükleme deneyi yapılan fore kazığa ait yük-deformasyon grafiği, sonlu elemanlar programı olan ve bu çalışmada kullanılan MİDAS GTS'de zemin parametrelerinin kalibre edilmesinde kullanılmıştır. Araziye ait zemin profili SPT-N değerlerine ve laboratuvar deneylerine bağlı olarak 3 tabaka halinde idealize edilmiştir. Üç boyutlu oluşturulan analiz modelinde, kolon tamamen katı yapısal bir eleman olarak modellenmiştir. Kolon ile zemin arasında rölatif harekete izin vermek amacıyla ara yüzey elemanı kullanılmıştır. 4'lü kolon grubu ve temel arasına farklı kalınlıklara ve elastisite modülüne sahip granüler tabaka tanımlanarak, lineer olmayan analizler yapılmıştır. Analizler sonucunda rijit inklüzyon sisteminin zeminde oturma ve taşıma gücü problemlerinde, kazıklı temel sistemleri kadar etkin olduğu görülmüştür. Ancak yük aktarım platformu kullanılan beton kolon başlarında hesaplanan oturma miktarı, temele bağlantısı olan kazıklara göre daha az gerçekleşmiştir. Yük aktarım platform kalınlığının arttırılması sonucu, kolonların oturma miktarının azaldığı, sistemin toplam oturmasının arttığı görülmüştür. Yük aktarım platform kalınlığının arttırılması, bu platform içinde oluşan kesme gerilmelerinin azalmasını sağlamıştır. Yük aktarım platformuna ait elastisite modülünün ve içsel sürtünme açısının (Φ') arttırılması, kolon başlarına aktarılan yük miktarını arttırırken, sistemin toplam oturmasını azaltmıştı