Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Becerileri İle Problem Çözme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Karabük Üniversitesi Örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Yaşar İsmail Gülünay

Danışman: Özbay Güven

Özet:

Bu araştırmanın amacı beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin eleştirel düşünme becerileri ile problem çözme becerilerini çeşitli değişkenlere göre saptamak ve bu iki beceri arasında anlamlı bir ilişkinin bulunup bulunmadığını ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma evrenini 2015-2016 eğitim-öğretim yılı Karabük Üniversitesi, Hasan Doğan Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği bölümünden toplam 269 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu, Semerci (2000) tarafından geliştirilen Eleştirel (Kritik) Düşünme Ölçeği, Heppner ve Petersen (1982) tarafından geliştirilmiş ve sonrasında Türkçe uyarlama çalışmaları Şahin, Şahin ve Heppner (1993) tarafından yapılmış Problem Çözme Envanteri kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi için SPSS 22 paket program kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde istatistiki yöntem olarak; korelasyon testi, post-hoc test istatistikleri, ; parametrik testlerden Independent Samples T-Test ve One Way ANOVA testleri, parametrik olmayan testlerden ise Kruskal-Wallis ve Mann-Whitney U testleri kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre; öğrencilerin orta seviyede eleştirel düşünme becerisine sahip olduğu belirlenirken, demografik değişkenlerin tümüne göre eleştirel düşünme becerileri arasında anlamlı fark saptanmamıştır. Ayrıca öğrencilerin orta seviyede problem çözme becerisine sahip oldukları, cinsiyet, anne öğrenim durumu ve mezun olunan lise alan türü değişkenlerine göre problem çözme becerisi arasında anlamlı fark tespit edilmemiştir. Sınıf düzeyi değişkenine göre 1. ve 3. sınıflar düzeyinde 1. sınıflar aleyhine problem çözme becerisi arasında anlamlı fark tespit edilmiştir. Baba öğrenim durumuna göre babası ilköğretim mezunu olanlar aleyhine problem çözme becerisi toplam puanları ve alt boyutlardan kendine güvenli yaklaşım arasında anlamlı fark tespit edilmiştir. Lisanslı olarak spor yapma durumuna göre problem çözme becerileri arasında spor yapanlar lehine anlamlı bir fark tespit edilmiştir. Öğrencilerin eleştirel düşünme becerisi ile problem çözme becerisi arasında anlamlı bir fark saptanmamıştır.