Geleneksel sporcular ve e-spor oyuncularının zihinsel antrenman profilleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ABDULKADİR ÖZTÜRK

Danışman: Ekrem Levent İlhan

Özet:

Bu araştırma geleneksel sporcular ve e-spor oyuncularının zihinsel antrenman beceri ve teknik düzeylerini incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Amaç doğrultusunda, araştırmacılar tarafından geliştirilen "Kişisel Bilgi Formu" ve Behnke & ark., (2017) tarafından geliştirilen, Türkçe uyarlaması Yarayan & İlhan (2018) tarafından yapılan "Sporda Zihinsel Antrenman Envanteri" veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Araştırmaya 268 geleneksel sporcu ve 220 e-sporcu katılmıştır. Elde edilen veriler bilgisayar ortamında SPSS 22.0 istatistik programı aracılığıyla analiz edilmiştir. İlk olarak normallik varsayımları Kolmogorov-Smirnov testi ile kontrol edilmiş ve verilerin normallik varsayımlarını karşılamadığı tespit edilmiştir. Bu kapsamda çarpıklık basıklık değerleri dikkate alınmış ve dağılımın normal olduğu tespit edilmiştir. Bu aşamadan sonra ikili grup karşılaştırmalarında T-Testi ve ikiden fazla grup karşılaştırmalarında ise OneWay Anova analizi kullanılmıştır. Anova analizi neticesinde farkın kaynağını belirlemek adına post-hoc Tukey testi kullanılmıştır. Bununla birlikte yaş ve spor yapma yılı değişkenine göre pearson korelasyon analizi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda; esporcuların, geleneksel sporculara göre; zihinsel performans becerileri ve kişiler arası beceriler alt boyutlarında zihinsel antrenman beceri ve teknik düzeylerinin daha yüksek olduğu, kendinle konuşma alt boyutunda ise geleneksel sporcuların puanlarının esporculardan daha yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. E-sporcuların yaptıkları spor türüne göre zihinsel antrenman teknik ve beceri düzeyleri farklılık göstermezken, takım sporu yapan sporcuların zihinsel antrenman ve teknik beceri düzeylerinin bireysel sporlarla uğraşanlardan daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Gelir düzeyine göre geleneksel sporcuların zihinsel antrenman teknik ve beceri düzeylerinde farklılık saptanırken, e- vi sporcularda farklılık saptanmamıştır. Ayrıca E-sporcuların zihinsel antrenman beceri ve teknik düzeyleri sporculuk düzeyine göre farklılık gösterirken, geleneksel sporcularda farklılık belirlenmemiştir. Anahtar Kelimeler: E-Spor, E-Sporcu, Dijital Oyun, Zihinsel Antrenman