Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ABDULKADİR ÖZTÜRK
Danışman: Ekrem Levent İlhan
Özet:
Bu araştırma geleneksel sporcular ve e-spor oyuncularının zihinsel antrenman beceri ve
teknik düzeylerini incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Amaç doğrultusunda,
araştırmacılar tarafından geliştirilen "Kişisel Bilgi Formu" ve Behnke & ark., (2017)
tarafından geliştirilen, Türkçe uyarlaması Yarayan & İlhan (2018) tarafından yapılan
"Sporda Zihinsel Antrenman Envanteri" veri toplama aracı olarak kullanılmıştır.
Araştırmaya 268 geleneksel sporcu ve 220 e-sporcu katılmıştır. Elde edilen veriler
bilgisayar ortamında SPSS 22.0 istatistik programı aracılığıyla analiz edilmiştir. İlk olarak
normallik varsayımları Kolmogorov-Smirnov testi ile kontrol edilmiş ve verilerin
normallik varsayımlarını karşılamadığı tespit edilmiştir. Bu kapsamda çarpıklık basıklık
değerleri dikkate alınmış ve dağılımın normal olduğu tespit edilmiştir. Bu aşamadan sonra
ikili grup karşılaştırmalarında T-Testi ve ikiden fazla grup karşılaştırmalarında ise OneWay Anova analizi kullanılmıştır. Anova analizi neticesinde farkın kaynağını belirlemek
adına post-hoc Tukey testi kullanılmıştır. Bununla birlikte yaş ve spor yapma yılı
değişkenine göre pearson korelasyon analizi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda; esporcuların, geleneksel sporculara göre; zihinsel performans becerileri ve kişiler arası
beceriler alt boyutlarında zihinsel antrenman beceri ve teknik düzeylerinin daha yüksek
olduğu, kendinle konuşma alt boyutunda ise geleneksel sporcuların puanlarının esporculardan daha yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. E-sporcuların yaptıkları spor
türüne göre zihinsel antrenman teknik ve beceri düzeyleri farklılık göstermezken, takım
sporu yapan sporcuların zihinsel antrenman ve teknik beceri düzeylerinin bireysel sporlarla
uğraşanlardan daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Gelir düzeyine göre geleneksel
sporcuların zihinsel antrenman teknik ve beceri düzeylerinde farklılık saptanırken, e-
vi
sporcularda farklılık saptanmamıştır. Ayrıca E-sporcuların zihinsel antrenman beceri ve
teknik düzeyleri sporculuk düzeyine göre farklılık gösterirken, geleneksel sporcularda
farklılık belirlenmemiştir.
Anahtar Kelimeler: E-Spor, E-Sporcu, Dijital Oyun, Zihinsel Antrenman