Farklı modifiye katkılarla hazırlanan poroz asfalt karışımların performansının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Öğrenci: ONUR ÖZAY

Danışman: EBRU ARIKAN ÖZTÜRK

Özet:

Günümüzde yağışın yoğun olduğu karayollarında, yol yüzeyine gelen yağış suyunun güvenli ve hızlı şekilde yol yüzeyinden uzaklaştırılması, önemli bir trafik güvenliği problemi olarak karşımıza çıkmaktadır. Yağışlı havalarda, yol yüzeyinde oluşan su birikintileri, araç tekerleklerinin yol ile bağlantısını kesebilmekte, sürücülerin direksiyon hakimiyetini kaybetmesine sebep olarak kazalara neden olabilmektedir. Bitümlü Sıcak Karışım (BSK) kaplamanın en üst yüzeyini oluşturan aşınma tabakasında yaygın şekilde kullanılan Asfalt Betonu ve Taş Mastik Asfalt Aşınma karışımlarında, yol yüzeyine gelen yağmur suyu, yol yüzeyine verilen enine/boyuna eğim ile uzaklaştırılır. Fakat yağışın yoğun olduğu durumlarda bu eğimler, suyun uzaklaştırılması için yeterli olamamaktadır. Poroz Asfalt kaplamalar, sahip oldukları yüksek boşluk oranı ile yol yüzeyine gelen suyu asfalt kaplama içerisine alır, yol yüzeyine verilen enine/boyuna eğimler ile suyun kaplama yüzeyinden uzaklaştırılmasını sağlar. Bununla birlikte, sahip olduğu yüksek boşluk oranı ile tekerlek ve yol yüzeyi arasında oluşan sürtünme kaynaklı gürültünün büyük kısmının yol yüzeyi tarafından emilmesini sağlayarak, gürültü probleminin azaltılmasına da yardımcı olur. Poroz asfalt kaplamalar, sahip olduğu kesikli gradasyon sayesinde kaymaya karşı direnci arttırır. Bu tez çalışmasında, modifiye bitümler ile hazırlanan Poroz Asfalt Karışımların performansı incelenerek, Poroz Asfalt Karışımların hangi trafik ve iklim koşullarında kullanılmasının uygun olacağının belirlenmesi hedeflenmektedir. Bu amaçla; Marshall yöntemi ile Ankara Yapracık bazalt taşocağı agregası kullanılarak Poroz Asfalt Karışım Dizaynı hazırlanmıştır. Kırıkkale 50/70 bitümden, MD243 SBS(Stiren-Bütadiyen-Stiren) ve TPS(TafPack-Super) katkıları kullanılarak hazırlanan modifiye bitümlere, modifiye bitüm teknik şartnamesinde yer alan bağlayıcı deneyleri yapılmıştır. %7,5 oranında MD243 SBS katkı ve %14 oranında TPS katkı kullanılarak hazırlanan Poroz Asfalt karışımlarına; tekerlek izinde oturma, indirekt çekme mukavemeti, permeabilite, bitüm süzülme, parça kaybı(cantabro), soyulma ve tekrarlı yükler altında yorulmaya karşı dayanım deneyleri yapılmış, bu deney sonuçlarından elde edilen veriler kullanılarak Poroz Asfalt karışımların performansı incelenmiştir.