Yükseköğretim kurumlarında akademik kendileşmenin bilimsel üretkenliğe etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, EĞİTİM BİLİMLERİ ANA BİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DUYGU ÖZEN KILIÇ

Danışman: Nezahat Güçlü

Özet:

Bu araştırmada; Eğitim Yönetimi alanındaki öğretim üyelerinin, akademik kendileşmenin

kariyer süreçlerine nasıl yansıdığına ilişkin görüşleri ve bilimsel üretkenliğe etkisi

incelenmektedir. Türkiye’de Eğitim Yönetimi alanındaki akademisyenlerin kendileşme

kategorileri incelendiğinde yarı kendileşmiş üç akademisyen olması nedeni ile analizlerden

bu sınıflandırma çıkartılmıştır. Araştırmada nitel ve nicel analizin birlikte kullanıldığı karma

yöntem araştırmalarından yakınsayan araştırma deseni kullanılmaktadır.

Nitel araştırmada katılımcıların belirlenmesinde amaçlı örnekleme bağlı olarak maksimum

çeşitlilik ve kartopu örnekleme teknikleri kullanılmıştır. Akademik kendileşmenin kariyer

süreçlerine nasıl yansıdığına ilişkin görüşlerini belirleyebilmek için geliştirilen yarı

yapılandırılmış görüşme formu ile 16 akademisyenden veriler toplanmıştır. Nitel veriler

Nvivo11 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Analizler sonucunda elde edilen verilerden

altı tema ortaya çıkmaktadır. Bu temalar; kariyer yönetimi, kariyer basamakları, kariyer

başarısı, kariyer sermayesi, bilimsel üretkenlik ve akademik kendileşme olarak

sıralanmaktadır. Araştırmada elde edilen temalar; klasik ve sınırsız kariyer yaklaşımı

boyutlarında kendileşme kategorilerinin yer aldığı karşılaştırma matrisleri ile

incelenmektedir.

Nicel araştırmada ise Eğitim Yönetimi alanında doktorasını tamamlamış 483 akademisyene

ait veriler çalışmada yer almaktadır. Nicel analiz için örneklem belirlenmeyerek evrenin

tamamına ait veriler Web of Science, Google Akademik ve YÖK Akademik veri

tabanlarında araştırmacı tarafından toplanmıştır. Nicel analiz için toplanan sayma verileri

akademisyenlerin bilimsel üretkenlik göstergelerinin; cinsiyet, kendileşme kategorileri,

üniversitede doktora sonrası çalışma süreleri (deneyim), unvan, doktora eğitimlerini

viii

yaparken araştırma görevlisi olarak çalışma durumları (görev) ve hareketlilik bağımsız

değişkenlerinin yordama durumunu regresyon analizleri ile incelemektedir. Elde edilen nicel

verilerin analizi R programında MASS paketinde bulunan glm.nb() ve pscl paketindeki

zeroinfl() fonksiyonları kullanılarak analiz edilmiştir. Bilimsel üretkenlik bağımlı

değişkenleri için regresyon analizlerinden Poisson, negatif binomiyal (NB), sıfır değer

ağırlıklı Poisson (Zero Inflated Poisson=ZIP), sıfır değer ağırlıklı negatif binomiyal (Zero

Inflated Negative Binomial=ZINB) regresyon analizleri yapılmıştır.

Araştırmanın nitel analiz sonuçlarında saf kendileşmiş ve çakılı kadro akademisyenler klasik

kariyer anlayışının özelliklerini gösterdiği, mobil kendileşmiş ve kendileşmemiş

akademisyenlerin ise sınırsız kariyer anlayışının özelliklerini taşıdığı görülmektedir. Saf

kendileşmiş akademisyenler kurumsal bağlılığa vurgu yaparken, kendileşmemiş

akademsiyenler mesleki bağlılığa vurgu yapmaktadır. Nicel analiz sonuçlarında; h-indeksi,

yönetilen tez sayısını, ulusal-uluslararası ve toplam makale ve bildiri sayısını saf kendileşmiş

akademisyenler pozitif yönde, kendileşmemiş ve çakılı kadro akademisyenler ise negatif

yönde anlamlı şekilde yordamaktadır. Nicel analiz sonuçlarında sadece proje sayılarını

kendileşmemiş ve çakılı kadro akademisyenler pozitif yönde yordarken saf kendileşmiş

akademisyenler negatif yönde yordamaktadır. Tez çalışmasının karma araştırma olarak

yapılmış olması nitel ve nicel olarak çıkan sonuçların karşılaştırılarak değerlendirilmesine

olanak tanımaktadır. Eğitim yönetimi alanındaki akademisyenlerin yarısından fazlası (%53)

çakılı kadrolarda bulunmaktadır. Bu durum ise bilimsel üretkenliği olumsuz etkilemektedir.

Anahtar Sözcükler : Akademik kendileşme, akademik kariyer, bilimsel üretkenlik