Uyarlanmış Birincil Literatürün Biyoloji Öğretmen Adaylarının Bilimin Doğası Hakkındaki Görüşleri Üzerine Etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Sultan Çıkrık

Danışman: MUSTAFA YEL

Özet:

Bu araştırmanın amacı, uyarlanmış birincil literatürün biyoloji öğretmen adaylarının bilimin doğası hakkındaki görüşleri üzerine etkisini incelemektir. Çalışma karma desen türlerinden birisi olan yakınsayan paralel desene göre gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada, biyoloji öğretmen adaylarının bilimin doğası hakkındaki görüşlerini belirlemek için Bilimin Doğası Hakkındaki Görüşler Anketi-C ve Bilimsel Bilginin Doğası Ölçeği kullanılmıştır. Çalışma grubu, 2013/2014 eğitim-öğretim yılında Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Biyoloji Eğitimi Ana Bilim Dalı'nda 2. sınıfa kayıtlı 27 öğretmen adayından oluşmuştur. Uygulamada uyarlanmış birincil literatüre göre düzenlenmiş 12 bilimsel makale kullanılmış, Bilimin Doğası Hakkındaki Görüşler Anketi-C ve Bilimsel Bilginin Doğası Ölçeği öntest ve sontest olarak uygulanmıştır. Uygulama sonunda biyoloji öğretmen adaylarının bilimin doğası hakkındaki naif ve değişken görüşlerinde azalma, bilgili görüşlerinde ise artma meydana gelmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarının öntest ve sontest sonuçlarına göre alt boyutlarda naif görüşlerinin azaldığı, bilgili görüşlerinin arttığı, değişken görüşlerinin ise, gözlem ve çıkarımlar ile teori ve kanunlar alt boyutlarında artırdığı, diğer alt boyutlarda azaldığı görülmüştür.