Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: EMİNE ÇELEBİ ESMER
Danışman: Seyit Ateş
Özet:
Bu araştırmanın temel amacı, ilkokul üçüncü sınıf öğrencilerinin anlama ve anlatma
becerilerinin, hikâye anlatıcılığı yolu ile geliştirilmesidir. Araştırmada anlama becerileri
dinleme ve okuma; anlatma becerileri yazma ve konuşma öğrenme alanlarını içermektedir.
Araştırmanın çalışma grubunu, Ankara ili Pursaklar ilçesine bağlı bir devlet okulunda
üçüncü sınıfta öğrenim gören dokuz öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcıların belirlenmesinde
amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örneklemesi kullanılmıştır. Birinci
dönem Türkçe dersi karne notları, sınıf öğretmeninin gözlem ve görüşleri esas alınarak
öğrenciler iyi, orta, zayıf olarak gruplandırılmış ve her grupta üçer öğrenci olacak şekilde
toplam dokuz öğrenciyle çalışma yürütülmüştür. Öğrencilerin seçiminde gönüllülük esas
alınmıştır. Bu çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden eylem araştırması benimsenmiştir.
Veri toplama araçları olarak dinlediğini anlama testleri, hikâye elementleri değerlendirme
ölçeği, hikâye anlatıcılığı rubriği, araştırmacı günlüğü, yarı yapılandırılmış görüşme formu
ve öğrencilerin uygulama anındaki durumlarını betimleyebilmek amacıyla video kamera
kayıtları kullanılmıştır. Hazırlanan eylem planı 48 saat uygulanmıştır. Öğrencilerin
dinlediğini anlama, sözlü anlatım (hikâye anlatıcılığı) ve yazılı anlatım becerileri; eylem
planı başında, öğretim devam ederken ve plan sonunda olmak üzere toplam üç defa
ölçülmüştür. Nitel verilerin analizinde betimsel analiz tekniği; nicel verilerin analizinde
ilişkili ölçümler için Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçları
vii
eylem planı devam ettikçe öğrencilerin dinlediğini anlama, sözlü anlatım (hikâye
anlatıcılığı) ve yazılı anlatım (hikâye yazma) becerilerinin geliştiğini ortaya koymaktadır.
Öğrencilerin uygulama sonunda, uygulama öncesi ve uygulama sırasına göre; dinlediğini
anlama, sözlü ve yazılı anlatım alanlarında daha yüksek puan aldıkları görülmüştür.
Anahtar Kelimeler : Hikâye anlatıcılığı, hikâye anlatma, dinlediğini anlama, yazılı
anlatım, hikâye elementleri, eylem araştırması