Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: BELAL YOUNSI
Danışman: Yusuf Uyar
Özet:
Bu araştırmanın amacı Cezayir 2
Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü öğrencilerinin konuşma becerisindeki
düzeylerini tespit etmek ve katılımcıların gelişim durumlarını beceriyi kazanma
sürecini etkileyen bireysel ve çevresel faktörlerle birlikte değerlendirmektir.
Bu amaç doğrultusunda araştırmada hem nicel hem de nitel verileri toplayıp
değerlendirmeye imkân veren karma yöntem benimsenmiştir. Çalışma
grubunu 2020-2021 eğitim öğretim yılında Cezayir 2 Üniversitesi Türk
Dili ve Edebiyatı Bölümünde, iki ve üçüncü sınıf düzeyinde öğrenim gören
ve araştırmaya gönüllü katılım sağlayan 72 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın
yapıldığı dönemde ilgili sınıflarda toplam 101 öğrencinin bulunduğu belirlenmiş
ancak bu öğrencilerin sadece 72’si araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul
etmiştir. Araştırma kapsamında nicel veriler bir sözlü anlatım görevi ve bilgi
toplama formu kullanılarak toplanmıştır. Sözlü anlatım görevi değerlendirmek
için geliştirilmiş olan dereceli puanlama anahtarı kullanılmıştır. Nitel
veriler ise öğrencilerin sözlü anlatım ürünlerinin ve bölümdeki eğitim ile
ilgili dokümanların incelemesi ile elde edilmiştir. Araştırma sonucunda
Cezayir 2 Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünde öğrenim öğrencilerin
sözlü anlatım düzeylerinin çoğunlukla orta olduğu tespit edilmiştir.
Öğrencilerin sözlü anlatım düzeylerinin kişisel faktöre bağlı olarak
incelendiğinde farklılaşmadığı sonucuna varılmıştır. Öğrencilerin sözlü anlatım
düzeylerini yabancı dillerde konuşmayı sevme, yabancı dillerde konuşma
sıklığı, derslerde kullanılan kaynak ve materyaller konuşma becerisi
geliştirmeye yardımcı olup olmama ve konuşma derslerinde kullanılan yöntem
ve teknikler yeterli olup olmama değişkenlerine bağlı
olarak incelendiğinde ise farklılaştığı saptanmıştır. Ayrıca elde edilen
dokümanların incelendiğinde bölümde yeni kayıtlı öğrenciler için bir hazırlık
sınıfı olmadığı, konuşma derslerine ayrılan zaman yetersiz olduğu ve derslerde
kullanılan kitap seti dışında herhangi bir öğretim materyalin kullanılmadığı
tespit edilmiştir.