Cezayirli öğrencilerin Türkçe konuşma becerileri ve bu beceriyi etkileyen faktörler üzerine bir inceleme


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BELAL YOUNSI

Danışman: Yusuf Uyar

Özet:

Bu araştırmanın amacı Cezayir 2 Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü öğrencilerinin konuşma becerisindeki düzeylerini tespit etmek ve katılımcıların gelişim durumlarını beceriyi kazanma sürecini etkileyen bireysel ve çevresel faktörlerle birlikte değerlendirmektir. Bu amaç doğrultusunda araştırmada hem nicel hem de nitel verileri toplayıp değerlendirmeye imkân veren karma yöntem benimsenmiştir. Çalışma grubunu 2020-2021 eğitim öğretim yılında Cezayir 2 Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünde, iki ve üçüncü sınıf düzeyinde öğrenim gören ve araştırmaya gönüllü katılım sağlayan 72 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın yapıldığı dönemde ilgili sınıflarda toplam 101 öğrencinin bulunduğu belirlenmiş ancak bu öğrencilerin sadece 72’si araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul etmiştir. Araştırma kapsamında nicel veriler bir sözlü anlatım görevi ve bilgi toplama formu kullanılarak toplanmıştır. Sözlü anlatım görevi değerlendirmek için geliştirilmiş olan dereceli puanlama anahtarı kullanılmıştır. Nitel veriler ise öğrencilerin sözlü anlatım ürünlerinin ve bölümdeki eğitim ile ilgili dokümanların incelemesi ile elde edilmiştir. Araştırma sonucunda Cezayir 2 Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünde öğrenim öğrencilerin sözlü anlatım düzeylerinin çoğunlukla orta olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin sözlü anlatım düzeylerinin kişisel faktöre bağlı olarak incelendiğinde farklılaşmadığı sonucuna varılmıştır. Öğrencilerin sözlü anlatım düzeylerini yabancı dillerde konuşmayı sevme, yabancı dillerde konuşma sıklığı, derslerde kullanılan kaynak ve materyaller konuşma becerisi geliştirmeye yardımcı olup olmama ve konuşma derslerinde kullanılan yöntem ve teknikler yeterli olup olmama değişkenlerine bağlı olarak incelendiğinde ise farklılaştığı saptanmıştır. Ayrıca elde edilen dokümanların incelendiğinde bölümde yeni kayıtlı öğrenciler için bir hazırlık sınıfı olmadığı, konuşma derslerine ayrılan zaman yetersiz olduğu ve derslerde kullanılan kitap seti dışında herhangi bir öğretim materyalin kullanılmadığı tespit edilmiştir.