Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2014
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Murat KULOĞLU
Danışman: SEFER AYCAN
Özet:Olay Yeri Triajı (START Yöntemi) konusunda acil sağlık hizmetleri personelinin mevcut durum analizini yapmak, bu konuda hizmet içi eğitim düzenlemek ve düzenlenen hizmet içi eğitimin etkinliğini belirlenmek amaçlanmıştır. Çalışma kapsamında; 2-3 Mayıs 2013 tarihlerinde 09:30-14:15 saatleri arasında Sakarya İl Sağlık Müdürlüğü halk sağlığı konferans salonunda hizmet içi eğitim düzenlenmiştir. Hizmet içi eğitime Sakarya merkez 112 acil yardım istasyonlarında görev yapan personel katılmıştır. Hizmet içi eğitim öncesinde sırası ile Anket Formu ve Ön Test uygulanmıştır. Hizmet içi eğitimin sonunda eğitimin tamamına katılan kişilere Son Test uygulanmıştır. Kullanılan formlar aracılığı ile örneklemin tanımlayıcı özellikleri belirlenmiş, ön test ve son test puanları hesaplanmıştır. Hizmet içi eğitimin sonrasında test puanlarında meydana gelen değişimler ve değişimlerin nedenleri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma kapsamına alınan personelin mevcut durumlarının analizinde ve hizmet içi eğitimin etkinliğinin değerlendirilmesinde t-testi kullanılmıştır. Ön test ve son test puanları arasındaki farkın analizinde bağımlı gruplarda t-testi kullanılmıştır. Gruplar arası karşılaştırmalarda iki bağımsız örneklem t-testi ve ANOVA testi kullanılmıştır. İncelenenlerin çoğunu kısa süre önce mezun olmuş çalışma deneyimi az personelin oluşturması, incelenenlerin görev yaptıkları birimlerde triaj tatbikatı düzenlenmemesi, incelenenlerin daha önce katıldıkları triaj ile ilgili düzenlenen eğitimlerin yeterli düzeyde olmaması, triaj konusundaki bilgilerde henüz bir standart sağlanmamış olması nedenleriyle ön test sonuçlarının genel olarak başarısız olduğu belirlenmiştir. İnteraktif eğitim yöntemlerinin kullanılması nedeniyle son test sonuçlarının ise genel olarak başarılı olduğu belirlenmiştir. İncelenenlerin son test puan ortalamaları (75,34) ön test puan ortalamalarından (57,53) yüksek bulunmuştur. Bu farkın istatistiksel açıdan anlamlı olduğu belirlenmiştir (p=0,000<0,05). Hizmet içi eğitimin ile interaktif eğitim yöntemlerinin personelin bilgi düzeyinde artış sağladığı sonucuna ulaşılmıştır.