İngilizce Öğretmenleri Tarafından Kullanılan Soru Tiplerinin ve Bu Soruların Öğrenci Katılımına Etkisinin İncelemesi: Bir Vaka Çalışması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İngiliz Dili Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Hale Albayrak

Danışman: İskender Hakkı Sarıgöz

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu çalışma, bir vakıf üniversitesindeki öğretim görevlileri tarafından yönetilen farklı soru

türlerini araştırmak amacıyla yapılmıştır. COVID-19 kısıtlamaları nedeniyle dersler

Türkiye'deki üniversitelerde 2019-2020 akademik yılının ikinci döneminden beri çevrimiçi

olarak yapılmaktadır. Bu nedenle, çalışmada yer alan öğretim görevlilerinin çevrimiçi

İngilizce derslerinde ağırlıklı olarak hangi tür soruları kullandıklarını ortaya çıkarmak

amaçlanmıştır. Ayrıca, açık uçlu ve kapalı uçlu soruların öğrenci katılımına etkisi

incelenmiştir. Son olarak, mevcut çalışmadaki öğretim görevlilerin çevrimiçi İngilizce

derslerinde farklı türden öğretmen soruları kullanımına yönelik algıları incelenmiştir. Bu

bağlamda, 3 öğretim görevlisinin çevrimiçi olan İngilizce dersleri incelenmiştir. Veri

toplamak amacıyla katılımcıların toplamda 36 çevrimiçi İngilizce ders saati kaydedilmiştir.

Söylem analizi uygulanmış ve katılımcılar tarafından kullanılan soru türlerinin sıklığını

analiz etmek için iki sınıflandırma sistemi kullanılmıştır. Ayrıca, öğrencilerin katılımına

etkisini ortaya çıkarmak amacıyla öğrencilerin kapalı uçlu ve açık uçlu sorulara verdikleri

yanıtlar incelenmiştir. Katılımcıların çevrimiçi İngilizce derslerinde kendi soru

kullanımlarına yönelik algılarını keşfetmek için çevrimiçi İngilizce dersi veren öğretim

görevlileriyle yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın sonuçları,

çalışmada yer alan katılımcılar tarafından en sık kullanılan soru türlerinin kapalı uçlu

sorular olduğunu ortaya koymuştur. Bununla birlikte, öğrencileri daha fazla düşünmeye

teşvik etmek ve sınıf içi etkinlikleri yönetmek amacıyla açık uçlu ve denetleyici sorular da

ağırlıklı olarak sorulmuştur. Öğrencilerin açık uçlu ve kapalı uçlu sorulara verdiği

yanıtların analizi, açık uçlu sorular sorulduğunda derse katılmaya daha istekli olduklarını

ortaya koymuştur. Katılımcılar da öğrencilerin açık uçlu sorular sorulduğunda katılmaya daha istekli olduklarını ve daha uzun cevaplar verdiklerini belirtmiştir. Ayrıca, görüşme

sonuçları öğretmen sorularının amaçlarını ve öğrenci katılımına olan olumlu ve olumsuz

etkilerini ortaya çıkarmıştır. Katılımcılar soru sorma becerilerinin geliştirilmesi için

önerilerde bulunmakla birlikte çevrimiçi eğitimin öğretmen sorularına olan etkilerine

değinmişlerdir.

Anahtar Kelimeler : Öğretmen soruları kullanımı, öğrenci katılımı, çevrimiçi İngilizce

dersleri