Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İngiliz Dili Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: Hale Albayrak
Danışman: İskender Hakkı Sarıgöz
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:
Bu çalışma, bir vakıf üniversitesindeki öğretim görevlileri tarafından yönetilen farklı soru
türlerini araştırmak amacıyla yapılmıştır. COVID-19 kısıtlamaları nedeniyle dersler
Türkiye'deki üniversitelerde 2019-2020 akademik yılının ikinci döneminden beri çevrimiçi
olarak yapılmaktadır. Bu nedenle, çalışmada yer alan öğretim görevlilerinin çevrimiçi
İngilizce derslerinde ağırlıklı olarak hangi tür soruları kullandıklarını ortaya çıkarmak
amaçlanmıştır. Ayrıca, açık uçlu ve kapalı uçlu soruların öğrenci katılımına etkisi
incelenmiştir. Son olarak, mevcut çalışmadaki öğretim görevlilerin çevrimiçi İngilizce
derslerinde farklı türden öğretmen soruları kullanımına yönelik algıları incelenmiştir. Bu
bağlamda, 3 öğretim görevlisinin çevrimiçi olan İngilizce dersleri incelenmiştir. Veri
toplamak amacıyla katılımcıların toplamda 36 çevrimiçi İngilizce ders saati kaydedilmiştir.
Söylem analizi uygulanmış ve katılımcılar tarafından kullanılan soru türlerinin sıklığını
analiz etmek için iki sınıflandırma sistemi kullanılmıştır. Ayrıca, öğrencilerin katılımına
etkisini ortaya çıkarmak amacıyla öğrencilerin kapalı uçlu ve açık uçlu sorulara verdikleri
yanıtlar incelenmiştir. Katılımcıların çevrimiçi İngilizce derslerinde kendi soru
kullanımlarına yönelik algılarını keşfetmek için çevrimiçi İngilizce dersi veren öğretim
görevlileriyle yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın sonuçları,
çalışmada yer alan katılımcılar tarafından en sık kullanılan soru türlerinin kapalı uçlu
sorular olduğunu ortaya koymuştur. Bununla birlikte, öğrencileri daha fazla düşünmeye
teşvik etmek ve sınıf içi etkinlikleri yönetmek amacıyla açık uçlu ve denetleyici sorular da
ağırlıklı olarak sorulmuştur. Öğrencilerin açık uçlu ve kapalı uçlu sorulara verdiği
yanıtların analizi, açık uçlu sorular sorulduğunda derse katılmaya daha istekli olduklarını
ortaya koymuştur. Katılımcılar da öğrencilerin açık uçlu sorular sorulduğunda katılmaya daha istekli olduklarını ve daha uzun cevaplar verdiklerini belirtmiştir. Ayrıca, görüşme
sonuçları öğretmen sorularının amaçlarını ve öğrenci katılımına olan olumlu ve olumsuz
etkilerini ortaya çıkarmıştır. Katılımcılar soru sorma becerilerinin geliştirilmesi için
önerilerde bulunmakla birlikte çevrimiçi eğitimin öğretmen sorularına olan etkilerine
değinmişlerdir.
Anahtar Kelimeler : Öğretmen soruları kullanımı, öğrenci katılımı, çevrimiçi İngilizce
dersleri