Biyoloji eğitiminde bilimsel hikayeler kullanmanın öğrenci tutumlarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: RAMAZAN KUŞ

Danışman: HİKMET KATIRCIOĞLU

Özet:

Bu çalışmanın amacı, biyoloji bilimine yaptığı bilimsel çalışmalarıyla katkıda bulunmuş bilim insanlarının yaşam hikayelerinden kesitler sunmanın öğrencilerin biyoloji dersine yönelik tutumlarına etkisini incelemek ve bu yöntemle işlenen dersle ilgili öğrenci görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, Pursaklar Ayyıldız Anadolu Lisesi ve Akyurt Özel Necip Fazıl Kısakürek Lisesi 9. Sınıfa devam eden toplam 124 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada deney ve kontrol grupları oluşturulup grupların denkliğinin sağlanıp sağlanmadığını belirlemek için Tobin ve Capie (1981), tarafından geliştirilen ve Geban, Aşkar ve Özkan (1992), tarafından Türkçeye çevrilip düzenlenen mantıksal düşünme yeteneği testi (The Test of Logical Thinking=TOLT; Ek 4) kullanılmıştır. Deney ve kontrol gruplarının denkliği sağlandıktan sonra Koçakoğlu ve Türkmen (2010), tarafından geliştirilen Biyoloji Tutum Ölçeği (BTÖ) ön test olarak ilgili deney ve kontrol gruplarına uygulanmıştır. Deney gruplarına yapmış oldukları bilimsel çalışmalarla biyoloji bilimine katkıda bulunmuş bilim insanlarının hayatlarından kesitler içeren bilimsel hikayeler, bilgisayar sunuları şeklinde, sınıf ortamında uygulanmıştır. Ön testin uygulanmasından yaklaşık altı hafta sonra tutum ölçeği son test olarak deney ve kontrol gruplarına tekrar uygulanmıştır. Elde edilen veriler önce MS (Micro Soft) Excell programına aktarılıp düzenlendikten sonra SPSS ( Statistical Package for the Social Sciences) 21 analiz programında incelenmiştir. Gerekli istatistiksel çalışmalar (bağımsız örneklem ve eşlenmiş örneklem t testi) yapıldıktan sonra daha önceden belirlenen alt problemlerin cevapları aranmıştır. Sonuç olarak biyoloji bilimine katkıda bulunmuş bilim insanlarının hayat hikayelerini içeren bilimsel hikayeler kullanmanın öğrenci tutum puanlarında istatistiksel olarak anlamlı bir fark oluşturmadığı tespit edilmiştir. Ayrıca deney gruplarına son test uygulama esnasında yapılan yapılandırılmış görüş anketi sonuçlarına göre bu tür uygulamaların öğrencileri rahatlattığı, monotonluktan kurtardığı ve dersi daha eğlenceli hale getirdiği belirlenmiştir.