Türkiye ofis mobilyası sektöründe mevcut durumun tasarım ve satın alma kararları ilişkisinde değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EMRAH DEMİRHAN

Danışman: ABDULLAH TOĞAY

Özet:

Ofis mobilyası sektöründe tasarım rekabet üzerinde oldukça etkilidir. Firmalar tarafından ürün gamları sürekli olarak yenilenmekte ve fuar vb. organizasyonlar ile tüketicilerin beğenisine sunulmaktadır. Bir ürünün başarısı kullanıcısının ihtiyaçlarını karşılaması ve kullanım gereklerini yerine getirmesi kadar, üretilmekte olduğu firmaya sağladığı ticari başarısı ile de ölçülmektedir. Ticari başarı ürünün kullanıcısı ile buluşması ve firmasına bu buluşma esnasında sağladığı karlılık ile ölçülmektedir. Bu noktada ilgili ürün hakkında satın alma kararının kim veya kimler tarafından verildiği önem kazanmaktadır. Ev mobilyası için kararı veren doğrudan ürünün kullanıcısı olabilirken, söz konusu ofis mobilyası olduğunda kararı veren ve ürünün kullanıcısı büyük oranda farklı kişiler olabilmektedir. Bu noktadan hareketle ofis mobilyası sektöründeki güncel durum üzerinden öncelikli olarak tasarım etkisinde olmak üzere satın alma kararlarını etkileyen/belirleyen faktörlerin ne olduğunu ve farklı faktörler arasındaki ilişkileri açığa çıkarmayı, bu şekilde tasarıma girdi sağlamayı amaçlayan bir çalışma için ilgili kararlarının kimler tarafından verildiğini tespit etmek ve çalışmayı bu odakta kurmak önemli olacaktır. Çalışmada bu bilgi ışığında öncelikli olarak satın alma karar verici grupları tespit edilmiş, bu tespit sonrasında da ofis mobilyası sektöründe faaliyet göstermekte olan, araştırmacı, tasarımcı, üretici, satıcı ve tüketicilere faydalanabilecekleri veriler ve öneriler sunulması amacı ile tespit edilen grupların kararlarını etkileyen faktörler üzerine araştırma yapılmıştır. Çalışma Türkiye ölçeğinde gerçekleştirilmiş ve çalışma sonunda tercihlerde gruplar arası anlamlı farklar bulunmuştur. Tasarım süreçleri açısından satın alma kararı veren grubun niteliği, cinsiyetten sorumluluk dağılımına değişen şekilde etkili olmuş, mahremiyete bakış, marka etkisi, hiyerarşi faktörü, form ve renk tercihleri, makam yaklaşımı gibi birçok başlıkta anlamlı sonuçlar ortaya koymuştur. Bu bağlamda elde edilen sonuçlar yorumlanarak tasarım süreçleri öncelikli olmak üzere tartışılmış ve öneriler getirilmiştir